10 zalet Mindfulness

Najprawdopodobniej słyszałeś kiedyś termin Mindfulness. Pewnie przeleciał Ci gdzieś przed oczami na Facebooku, w telewizji czy podczas rozmów ze znajomymi, którzy interesują się jogą. Ale czy wiedziałeś, że Mindfulness może mieć pozytywny wpływ na Twoje zdrowie psychiczne i działać wspierająco w takich zaburzeniach jak depresja czy zaburzenia lękowe?

Spójrzmy na 10 zalet Mindfulness dla zdrowia psychicznego i kilka prostych technik do wypróbowania samemu.

Czym jest Mindfulness?

Można nazwać je formą codziennej medytacji. Mindfulness to inaczej UWAŻNOŚĆ. Polega na koncentrowaniu się na TU i TERAZ zamiast na pozwalaniu umysłowi na to, by dryfował sobie wśród zmartwień przeszłości i/lub przyszłości.

Celem nie jest to, by Twój umysł był pusty, bo to niemożliwe, ale by myśli przebiegały przez niego. Po prostu przebiegały. Bez łapania ich i skupiania się na jakiejś konkretnej myśli. Mindfulness nie sprawi, że pozbędziesz się rzeczy ze swojego życia, które Cię stresują, ale pozwoli Ci zaobserwować różne sytuacje z dystansu bez silnych emocji, które mogą zamglić Twoje postrzeganie.

Są tylko dwa kroki do pełnego Mindfulness:

  1. Skoncentruj umysł.
  2. Gdy nachodzi Cię jakaś myśl – przejdź do punktu 1.

Brzmi łatwo? Jeśli spróbujesz, może się okazać, że jednak nie jest to takie banalne, jak brzmi. Ale jeśli poświęcisz chwilę na trening, na pewno okaże się, że było warto.

A jakie zalety ma Mindfulness dla zdrowia psychicznego? Sprawdźmy.

Pomaga radzić sobie ze stresem. Codzienność może być stresująca, ale Mindfulness może pomóc być mniej narażonym na stres i mieć większą odporność na silne emocje. By ująć to innymi słowami – uodporni na codzienne kopniaki i pomoże zaadaptować się do stresujących sytuacji. Niektórzy praktykujący mówią, że Minduflness wyposażyło ich z mentalną zbroję w silnie stresujących sytuacjach.

Pomaga FIZYCZNIE radzić sobie ze stresem. Stres to nie tylko emocje, ale też fizyczność. Mindfulness pomaga spowolnić oddech, obniżyć ciśnienie krwi, spowolnić galopujące serce. To bardzo dużo. Uspokaja.

Pomaga w bólu. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że ból i zaburzenia psychiczne mogą być połączone. Ból może być jednym z elementów depresji, a depresja powodować ból. Badania pokazały, że Mindfulness przyniósł ulgę ludziom cierpiącym na chroniczne bóle i pomógł je zredukować.

Pomaga radzić sobie z gniewem. Podczas gdy wszyscy od czasu zmagamy się z gniewem (to zupełnie naturalna emocja), niektórzy mają problem z jej opanowaniem. Dla tych, którzy sobie z tym nie radzą, Mindfulness przychodzi z pomocą.

Pomaga podnieść samoocenę i pewność siebie. Wielu ludzi dręczą myśli „Czy jestem wystarczająco dobry”? „Jestem głupi”. Mindfulness pomaga je kwestionować. „Czy to na pewno prawda”? „Czy to mi w jakikolwiek sposób pomaga”? Gdy praktykujesz Mindfulness i jesteś świadomy swoich myśli i uczuć, możesz zacząć ufać temu, czego Twój umysł i ciało naprawdę potrzebują. Zacząć doceniać to, jak wspaniały jesteś. Wszyscy jesteśmy tak idealnie nieidealni.

Poprawia pamięć. Wiele osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi doświadcza problemów z pamięcią i koncentracją. Praktykowanie Mindfulness daje pozytywne efekty w jednym i drugim.

Pomaga pokonać zmęczenie. Zmęczenie czy wyczerpanie jest bardzo powszechne. Dla ludzi np. z depresją także. A dla osób, które cierpią na bezsenność, Mindfulness może pomóc poprawić jakość snu.

Zmienia mózg. Może to zabrzmieć dziwnie, ale niektóre badania pokazują, że Mindfulness może przynieść zmiany w częściach mózgu odpowiedzialnych za pozytywny nastrój i regulację emocji.

Wspiera leczenie zaburzeń psychicznych. Mindfulness oparte na terapii poznawczo-behawioralnej daje bardzo dobre efekty w leczeniu zaburzeń. Oczywiście, co niezwykle ważne, należy także pamiętać o przyjmowaniu leków i konsultacjach lekarskich.

Pomaga rozpoznawać krzywdzące style myślenia. Wszyscy martwimy się o przyszłość albo żałujemy tego, co zrobiliśmy kiedyś, ale Mindfulness sprawia, że skupiamy się na tym dużo mniej. Pozwala nam niejako połączyć się z myślami, które są dla nas użyteczne i pomocne, a odciąga nas od myśli, które nas krzywdzą.

4 ćwiczenia, które możesz wypróbować już dziś.

Jest bardzo wiele różnych ćwiczeń Mindfulness, które sobie wybierzesz – to zalezy tylko od Ciebie. Ale tutaj podam Ci 4, od których warto zacząć. Pamiętaj o tym, że Mindfulness wymaga treningu. Nie jest to dla wszystkich od razu proste i oczywiste, ale nie poddawaj się i pamiętaj by być dla siebie wyrozumiałym.

Liczenie oddechów. Jednym z rewelacyjnych ćwiczeń Mindfulness, które możesz chcieć wypróbować dotyczy oddechu. Znajdź jakieś wygodne miejsce, gdzie postawisz stopy płasko na podłodze, wesprzesz plecy, rozluźnisz barki, a ramiona położysz na kolanach. Zamknij oczy. Przy wdechu pomyśl liczbę 50. Przy wydechu 49. Itd. Itd. Jeśli coś Cię rozproszy lub się zgubisz – zacznij od nowa. Rób to przez 5-10 minut.

Prowadzona medytacja. Medytacja prowadzona jest wtedy, gdy narrator mówi i przeprowadza Cię przez poszczególne kroki i daje konkretne instrukcje tego, co należy robić po kolei. Może to być koncentracja na oddechu, wrażenia pochodzące z ciała lub wizualizacje. Taka medytacja może być prowadzona z terapeutą, w grupie lub indywidualnie, samemu w domu podczas słuchania nagrań. Spróbuj poszukać takich na YouTube (np. https://www.youtube.com/watch?v=PSTTeT0-Zio) lub znajdź aplikację na telefon (np. https://www.headspace.com/how-it-works).

Rób to codziennie. To może zabrzmieć dziwnie, ale praktykować Mindfulness możesz również spędzając czas na pracy w ogródku czy składając pranie. By to zrobić, pozbądź się dystraktorów jak np. telewizja czy radio i całkowicie skoncentruj na zadaniu. Gdy to robisz, notuj w głowie wrażenia. Teksturę. Kolory. Dźwięki dookoła Ciebie. Jeśli mówimy o praniu, pomyśl i poczuj świeży zapach. Jeśli kopiesz w ogródku, poczuj chłód ziemi na dłoniach lub śpiew ptaków na drzewach. Pozwól sobie na zaabsorbowanie się tym, co akurat robisz. A za każdym razem, gdy coś Cię rozproszy, po prostu wróć do uważności i tego, co czujesz i czego doświadczasz.

Wyjdź. To ćwiczenie jest fantastyczne do trenowania Mindfulness, ale też pomoże Ci zachować aktywność. Wyjdź z domu na spacer. Ale! Zostaw telefon, iPoda i wszystko, co może Cię rozkojarzyć, w domu. Skoncentruj się na tym, co widzisz, słyszysz i czujesz. Poczuj swoje ciało, to jak stopy uderzają o ziemię, jak wiatr dotyka Twojej skóry. Gdy dopadną Cię jakieś myśli, na spokojnie powróć do odczuwania TU i TERAZ.

WAŻNE!

Być może po przeczytaniu tego tekstu zechcesz rozpocząć praktykowanie Mindfulness już dziś i to jest naprawdę super wiadomość, ale to, co ważne i to trzeba zapamiętać – uważność nie jest dla wszystkich.

Jeśli cierpisz na jakiekolwiek zaburzenie (psychiczne i/lub fizyczne), proszę, porozmawiaj ze swoim lekarzem i/lub psychologiem i podpytaj go o to, czy praktyka Mindfulness w Twoim przypadku to dobry i bezpieczny pomysł. Niektóre ćwiczenia mogą pogorszyć pewne symptomy i trzeba to mieć na uwadze.