10 zaskakujących i (w większości) łatwych sposobów na…

…polepszenie swojej pamięci.

Wiele metod na polepszenie swojej pamięci, jak treningi mózgu, tworzenie ścieżek pamięci itp. wymagają sporego wysiłku naszego umysłu. Nie zawsze mamy na to czas i siły mentalne, dlatego też przedstawiam Ci, Drogi Czytelniku, 10 popartych badaniami metod, które w łatwy sposób (może poza 2-3), pomogą Ci lepiej zapamiętywać to, co dla Ciebie ważne.

  • ZACIŚNIJ PRAWĄ PIĘŚĆ.piesc

Jeśli zaciśniesz PRAWĄ dłoń w pięść podczas nauki, a LEWĄ, gdy sobie chcesz coś przypomnieć, skierujesz swoją pamięć na konkretne rzeczy do zapamiętania. Badania z 2013 roku (Propper i inni) pokazały, że uczestnicy lepiej przypominali sobie istotne fakty, gdy zaciskali pięści jak podane wyżej, niż ci z grupy kontrolnej (bez zaciskania) oraz badani, którzy zaciskali pięści na odwrót.

  • ŻUJ GUMĘ.zucie gumy

Żucie gumy pomaga nam pozostać skupionymi na zadaniu, co poprawia naszą pamięć. W badaniu Morgana i współpracowników, testowano zapamiętywanie usłyszanych informacji. Ci, którzy żuli gumę mieli znacznie lepszą pamięć krótkotrwałą, niż „nieżujący”.

  • IDŹ SPAĆ.spanie

Jednym z wielu plusów snu, jest ten, że znacznie poprawia on naszą pamięć. Dzieje się tak dlatego, że mózg jest wyjątkowo zajęty, gdy śpimy. Nasz mózg nie śpi, ale pracuje reorganizując i wzmacniając nasze wspomnienia. Badania z 2013 roku pokazują, że jeśli uczysz się np. gry na pianinie, warto słuchać tego utworu podczas drzemki, gdyż nasz umysł uczy się podczas snu. Dodatkowo, te osoby, które mają sny lepiej zapamiętują i przypominają sobie różne zdarzenia i fakty.

  • IDŹ NA SPACER.spacer

Wielu ludzi, wraz z wiekiem, skarży się na problemy z pamięcią. Jednak chodzenie już 9-10 km tygodniowo znacznie poprawi naszą pamięć. Badania Ericksona pokazują nam, że starsi ludzie, którzy spacerowali od 9 do 12 km tygodniowo miały większą i lepiej ukrwioną szarą masę w mózgu po 9 latach niż ci, którzy prowadzili bardziej osiadły tryb życia.

  • RZUĆ PALENIE.rzuc palenie

Pomimo iż wielu z nas zna plusy niepalenia, to niewiele osób zdaje sobie sprawę, że wpływa to także na naszą pamięć. Badania Heffermana udowadniają, że rzucenie palenia niemal natychmiast odbudowuje nasze zdolności zapamiętywania.

  • IGNORUJ STEREOTYPY.stereotyp

Jeśli sądzisz, że z wiekiem Twoja pamięć się pogorszy, prawdopodobnie tak właśnie będzie. To samospełniające się proroctwo. W badaniu z 2003 roku przeprowadzonym przez Hessa i współpracowników, starsi ludzie, którym przypomniano stereotypy o związku wieku z pamięcią, dużo gorzej wypadali w różnego rodzaju testach.

  • CZYTAJ POSTY NA FACEBOOKU.posty na fb

Badania pokazują, że ludzie lepiej zapamiętują fejsbukowe posty, niż zdania z książek, a NAWET ludzkie twarze! Dzieje się tak dlatego, że posty te są podane w formie łatwej i lekkiej do przetrawienia i zrozumienia dla wszystkich, są krótkie i trafne. Zacznij więc obserwować wartościowe, ciekawe strony i zapamiętuj interesujące fakty.

  • POWĄCHAJ ROZMARYN.rozmaryn

W badaniu McCready i Moss z 2013 roku, osoby, które siedziały w poemiszczeniu wypełnionym zapachem olejku rozmarynowego, mieli dużo lepszą pamięć długotrwałą, lepiej rozwiązywali zadania arytmetyczne i świetnie radzili sobie z przypominaniem różnego rodzaju faktów, niż badani z grupy kontrolnej.

  • SCHUDNIJ.schudnij

Tak jak w przypadku palenia, przybieranie na wadze powoduje problemy z pamięcią, jednak również są one odwracalne. Petterson sprawdził, że kobiety, które ważąc 85 kg, schudły do 77 kg, znacznie lepiej zapamiętywały i wykonywały różnego rodzaju zadania.

  • WYŁĄCZ KOMPUTER I POSIEDŹ W CISZY.posiedz w ciszy

Dotyczy to także telefonu, telewizora i tabletu. Nasz mózg jest przeładowany bodźcami, które do niego docierają i najlepiej z zapamiętywaniem i przypominaniem sobie różnych rzeczy radzi sobie właśnie w ciszy. Wyłączając wszystkie urządzenia odbieramy mu konieczność przetwarzania dźwięków, światła i obrazów, które do niego docierają niemal z każdej strony.

Zainteresowałam Cię? Spróbujesz? Który sposób wydaje Ci się najciekawszy?