7 prostych sposobów na to, by być lepszym partnerem.

Związki są dynamiczne. Wciąż się zmieniają, doświadczają stresu, mają swoje wzloty i upadki. To, co dzieje się “mnie”, dzieje się i “Tobie”, bo związek, to “my”. W najzdrowszych relacjach, partnerzy co jakiś czas robią sobie małe wzajemne sprawdzenie, zadają pytania, słuchają, chcą się dowiedzieć, czy wszystko jest w porządku u ich drugiej połówki i czy nie warto czegoś zmienić. Nawet w sobie samym.

Jak zareagować na ewentualne konieczne zmiany w relacji? Cóż, najlepiej zacząć od siebie. Od sprawdzenia własnego wkładu i zaangażowania w związek. Co robisz, by pomóc (lub zepsuć) relację i szczęście? Jak Twoje zachowania i przekonania wpływają na jakość codziennych interakcji z Twoim partnerem?

Badania naukowców mocno popierają twierdzenie, że każdy partner jest odpowiedzialny za “zdrowie” swojej relacji z partnerem. By zrobić “swoją” część, rozważ te proste, oparte na badaniach, ewentualne zmiany, które mogą zmienić Twój związek w szczęśliwsze i zdrowsze partnerstwo.

  1. Wysypiaj się. Banał? Możliwe, ale zadbanie o siebie, to wygrana na dwóch polach. Zadbasz o swoje zdrowie i dobre samopoczucie, a także pozytywnie wpłynie to na Twój związek. Brak snu, nie wpływa jedynie na brak energii, problemy z uwagą, ale także obniża poziom cukru do poziomu, w którym zaczynamy mieć problemy z samokontrolą (Gailliot & Baumeister, 2007), a jak pewnie wiesz, odgrywa ona ogromną rolę w powodzeniu w związku. Ci, którzy mają większą samokontrolę udzielają bardziej konstruktywnych rad i szukają lepszych rozwiązań problemów (Finkel & Campbell, 2001), a dodatkowo, partnerzy twierdzą, że ich związek ma dużo lepszą jakość, niż miał zanim się wysypiali (Vohs, Finkenauer, & Baumeister, 2011).

  2. Działaj. Konkretne zachowania robią różnicę. Te “zachowania podtrzymujące” często przychodzą nam naturalnie, ale świadome zaangażowanie w nie, może znacznie poprawić jakość każdej relacji. Badania (Stafford, 2010) wskazują, że te 7 konkretnych zachowań, szczególnie dobrze wpływają na satysfakcję, miłość i zaangażowanie w związku:

    Optymizm. Wyrażaj radość, przyjemność i zadowolenie, gdy spędzacie czas razem.

    Zrozumienie. Słuchaj, wybaczaj, przepraszaj i unikaj osądzania.

    Zapewnienia. Rozmawiaj o przyszłości, powtarzaj ile partner dla Ciebie znaczy.

    Bliskość emocjonalna. Dziel się swoimi uczuciami i zachęcaj partnera, by robił to samo.

    Otwartość. Dziel się swoimi potrzebami i tym, czego oczekujesz w związku.

    Dzielenie. Równość w obowiązkach i odpowiedzialnościach (np. rodzina, obowiązki domowe, przyjemności, praca itp.).

    Relacje. Spędzaj czas z rodziną i przyjaciółmi partnera. Polub ich.


     

  3. Wyrażaj wdzięczność. Bycie za coś wdzięcznym, a okazywać wdzięczność, to zupełnie dwie różne sprawy. Potrafisz dziękować? Badania (Lambert & Fincham, 2011) wskazują, że głośne wyartykułowanie prostego (a jakże czasem trudnego) słowa “Dziękuję” znacznie poprawia jakość związku, bo Twój partner poczuje się doceniony.

  4. Unikaj głodu. Zmiany w trybie życia nastawionym na zdrowie, często wymagają również zmiany diety (jedzenie większej ilości warzyw, mniej cukru itp.), ale rób co tylko możesz, by jednocześnie unikać bycia głodnym. Nowe badania pokazują, że bardzo restrykcyjna dieta wpływa negatywnie na jakość związków. Gdy jesteś głodny, bardzo prawdopodobne jest, że wzrośnie Twój poziom złości i agresji (Bushman, DeWall, Pond, & Hanus, 2014). Unikaj tego.

  5. Spokorniej. Co jakiś czas kontroluj swoje ego. Skromność ma duży wpływ na jakość związku i pozwala wydobyć potencjał partnera. Pokora jest także ważnym elementem składającym się na sukces związku (Van Tongeren, Davis, & Hook, 2004). Ludziom pokornym łatwiej przyznać się do błędu, przeprosić i wybaczyć, a to znacznie poprawia relacje.

  6. Spędzajcie razem wartościowy czas. Nie trzeba chyba powtarzać, że spędzanie razem czasu poprawia relację, ale dopiero badania (Gulner & Swensen, 1995) potwierdziły, że nie zawsze chodzi o ILOŚĆ spędzanego razem czasu, ale to jego JAKOŚĆ wpływa na dobro i szczęście w związku. Pary i związki “na odległość” też są szczęśliwe, jeśli ten czas, który ze sobą mają, spędzają wartościowo (dla siebie oczywiście).

  7. Bądź dla siebie dobry. By być jak najlepszym partnerem dla bliskiej Ci osoby, musisz zacząć być dobry dla Ciebie. To doskonały fundament dla dobrego, wartościowego związku. Dodatkowo, nie koncentrujesz się na drobnych wadach (swoich i partnera), a wspólnie budujecie to, co ważne i wartościowe dla Was. Jeśli potrafisz być dobry dla samego siebie, to będziesz także potrafił być wspierający i troskliwy w stosunku do partnera (Neff & Beretvas, 2013). Innymi słowy – praca nad sobą, daje spore profity w związku.

Mam nadzieję, że te, potwierdzone badaniami, punkty pomogą Ci poprawić jakość związku. Pamiętaj, że zdrowa relacja to nie tylko JA i TY, ale przede wszystkim MY. Codzienne starania obu partnerów mogą zdziałać cuda. Naprawdę.


*Badania:

  1. Bushman, B. J., DeWall, C. N., Pond, R. S., & Hanus, M. D. (2014). Low glucose relates to greater aggression in married couples. PNAS.
  2. Finkel, E. J., & Campbell, W. K. (2001). Self-control and accommodation in close relationships: an interdependence analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 81(2), 263-277.
  3. Gailliot, M. T., & Baumeister, R. F. (2007). The physiology of willpower: Linking blood glucose to self-control. Personality and Social Psychology Review, 11(4), 303-327.
  4. Guldner, G. T., & Swensen, C. H. (1995). Time spent together and relationship quality: Long-distance relationships as a test case. Journal of Social and Personal Relationships, 12(2), 313-320.
  5. Lambert, N. M., & Fincham, F. D. (2011). Expressing gratitude to a partner leads to more relationship maintenance behavior. Emotion, 11(1), 52-60.
  6. Neff, K. D., & Beretvas, S. N. (2013). The role of self-compassion in romantic relationships. Self and Identity, 12(1), 78-98.
  7. Stafford, L. (2011). Measuring relationship maintenance behaviors: Critique and development of the revised relationship maintenance behavior scale. Journal of Social and Personal Relationships, 28(2), 278-303.
  8. Van Tongeren, D. R., Davis, D. E., & Hook, J. N. (2014). Social benefits of humility: Initiating and maintaining romantic relationships. The Journal of Positive Psychology, 9(4), 313-321.
  9. Vohs, K. D., Finkenauer, C., & Baumeister, R. F. (2011). The sum of friends’ and lovers’ self-control scores predicts relationship quality. Social Psychological and Personality Science, 2(2), 138-145