Frus­trac­ja to ni­by nic…

…Ale pro­wadzi do ag­resji.

W teorii psychologii agresja jest określana jako INTENCJONALNE i UKIERUNKOWANE na konkretny (zewnętrzny lub wewnętrzny) obiekt zachowanie, które ma na celu wyrządzenie szkody psychicznej lub fizycznej.

Nie ma zgody, co do mechanizmów jej powstawania, ale najczęściej rodzi się ona ze stresu, frustracji, ogólnego niezadowolenia z życia. Łatwo jest wtedy stracić kontrolę nad własnymi emocjami.

Wyróżniamy 6 rodzajów zachowań agresywnych. Są to:

  • AGRESJA WROGA – jej konkretnym celem jest wyrządzenie krzywdy, zadanie bólu, zranienie.
  • AGRESJA INSTRUMENTALNA – ma na celu np. zastraszenie, szantaż, wykluczenie, nie służy zadaniu bólu.
  • AGRESJA PROSPOŁECZNA – w obronie interesów społecznych i dla dobra jednostki.
  • AGRESJA INDUKOWANA – wywołuje ją psychomanipulacja przez innych ludzi.
  • AGRESJA ODROCZONA – pozornie, ale tylko pozornie nie ma związku z aktualną sytuacją, jej skutki odczuwane są w późniejszym czasie.
  • AUTOAGRESJA – zachowania agresywne skierowane przeciwko sobie, zadawanie krzywdy własnemu ciału lub psychice.

agresja-piesc-480

Jak można sobie poradzić z agresją, gdy jesteśmy jej świadkami lub doświadczamy jej bezpośrednio? Naukowcy wyróżniają 3 ogólne grupy tego, co się liczy w walce z zachowaniami agresywnymi. Oto one.

  • Metody psychologiczne:

DIALOG – Ułatwia komunikację i rozluźnia napięcie. Spróbuj mediacji lub najlepiej postaw się w sytuacji drugiej osoby. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć jej argumenty, uczucia i oczekiwania.

TON GŁOSU – Gdy przestajesz słyszeć własne myśli, a jedyne co do Ciebie dociera to wrzaski (Twoje lub rozmówcy), to znak, że najwyższy czas obniżyć ton głosu. Dopiero wtedy jest szansa na konstruktywna rozmowę. Sam przyznaj, Drogi Czytelniku, lepiej prowadzi Ci się dialog, gdy ktoś na Ciebie krzyczy?

AGRESJA RODZI AGRESJĘ – Nie reaguj na zachowanie agresywne agresją. To tylko prowadzi do zaostrzenia konfliktu i może się bardzo źle skończyć, gdy żadna ze stron nie postanowi odpuścić.

BLISKOŚĆ ATAKU AGRESJI – Policz do 10, weź kilka głębokich oddechów, przemyśl swoje argumenty, usiądź na chwilę. Dopiero potem reaguj.

ROZŁADUJ STRES – sport (o czym bardziej szczegółowo za chwilę), relaks, ulubiona muzyka, książka, seks (łagodzi negatywne emocje, a nawet ból dzięki endorfinom).

TERAPIA – Gdy wszystkie inne sposoby zawiodły, a Ty nadal nie radzisz sobie ze swoją agresją, udaj się na terapię. Poszukaj w najbliższej okolicy dobrego psychologa, a Twoje samopoczucie, a w konsekwencji nawet zdrowie, są przecież tego warte. Dobre efekty przynosi arteterapia (terapia sztuką) i choreoterapia (terapia ruchem/tańcem).

  • Sport. Uprawianie sportu to kolejny doskonały sposób na to, by dać ujście swoim negatywnych myślom i agresywnym zachowaniom. Dzięki temu poznajesz nowych ludzi, uczysz się reguł i zasad, dyscyplinujesz się, ale co najważniejsze – ROBISZ COŚ DOBREGO DLA SWOJEGO CIAŁA I DUCHA. To, jakim sportem się zajmiesz, zależy już tylko i wyłącznie od Twojej kondycji, sympatii i antypatii – od Ciebie.

Polecane sporty: taniec (latynoski, zumba, taniec brzucha), aerobik, joga, pilates, pływanie, narciarstwo, rolki, bieganie, piłka nożna, hokej, koszykówka, tenis, sztuki walki, samoobrona, siłownia.

Tak naprawdę wybrać można dowolną dyscyplinę sportu, w której czujesz się dobre i która pozwoli Ci się porządnie zmęczyć. Nie zwlekaj – zapisz się na zajęcia już dziś.

  • Dieta. Istnieje zależność między spożywaniem niektórych produktów spożywczych a poziomem agresji u człowieka.

Co podwyższa poziom agresji:

  • cukier słodycze, desery, ciasta
  • białe pieczywo
  • produkty ze sztucznymi barwnikami i konserwantami uwaga zwłaszcza na E-dodatki
  • nadmiar kawy i herbaty
  • alkohol
  • narkotyki

Co obniża poziom agresji:

  • produkty z niską zawartością przetworzonego cukru
  • produkty z zawartością chromu ma wpływ na poziom glukozy we krwi
  • zdrowa żywność, czyli produkty bio nie zawierają sztucznych dodatków
  • witamina B drożdże, rośliny strączkowe, kiełki zbóż
  • produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa

Co Was najbardziej denerwuje? Jakie sytuacje lub zachowania mogą wywoływać agresję? Doświadczyliście agresywnych zachowań ze strony innych? A może sami borykacie się z tym zagadnieniem?

  • D.

    Chyba mam problem z agresją. W niektóych sytuacjach szczególnie z siostrą trace nad sobą panowanie. Niby gdzieś są te zasady o tym, żeby policzyć do 10, wziąć pare oddechów, przemyśleć argumenty, ale kiedy przychodzi kłótnia zapominam o tym. Dopiero w tej chwili, gdy to piszę(właśnie jestem po kłótni) dociera do mnie, że mogłam postąpić inaczej, że nie musiałam się tak zachowoywać, że mogłam wziąć 10 wdechów i to przemyśleć. Właśnie teraz pojawiają się też myśli jak dobrze, spokojnie i normalnie byłoby gdybym tak zrobiła. Zastanawiam się też jak dorze byłoby gdyby mnie nie było, nie byłoby kłótni, wszystko byłoby normalne. Po dzisiejszej kłótni mama prosto w oczy powiedziała mi, żę jestem agresywna. Ja wiem, żę to coś złego, ale czy ja jestem zła? Jeśli tak, to nigdy nie chciałam taka być, dlatego teraz usiadłam przy komputrze i najpierw wpisałam słowo psycholog do wyszukiwarki na twiterze. Tam znalazłam panią i tak o to do pani piszę. Czy jestem nienormalna? Czy powinnam się leczyć? Co jest ze mną nie tak i dlaczego nie mogę być normalna?
    BARDZO PROSZĘ O ODPOWIEDŹ.

  • OneFourSeven

    Agresja… Od jakiegoś czasu temat bardzo mi bliski… Od niej wszystko się zaczyna. Z początku masz tylko podły humor i zły nastrój (przynajmniej u siebie to zauważyłem). Później dochodzą kłótnie z rodziną, najbliższymi, znajomymi, a nawet z obcymi ludźmi… Odechciewa ci się robić cokolwiek, odwracasz się od wszystkich (a raczej wszyscy od ciebie), wmawiasz sobie różne przykre rzeczy, a na końcu myślisz tylko o jednym…

    Przykra sprawa. Ale frustracji/agresji nie da się w dzisiejszym świecie uniknąć, ale można, a nawet TRZEBA z nią walczyć…

  • Narkotyki to dość szeroka kategoria ;) Wrzucanie ich wszystkich do jednego worka nie jest raczej dobrym pomysłem. No i niektóre z używek mogą zmniejszyć poziom złości.

  • Podwyższony poziom agresji może być spowodowany po prostu wysokim poziomem androgenów, naturalnym u mężczyzn lub będącym zaburzeniem, jeśli chodzi o kobiety. Polecam sport, bo dzięki niemu nie tylko rozładujemy negatywne emocje, pozbędziemy się depresji czy agresji, ale po prostu sprawimy sobie wymierną przyjemność. Regularny wysiłek znacząco poprawia nastrój, polecam.