NA SZYBKO – Jakie nawyki warto mieć?

W ciągu całego życia nabywamy jakichś nawyków. Obserwując rodziców, znajomych, nauczycieli. Uczymy się tego, co dobre i co złe. Co warto i czego nie warto robić. Nabieramy nawyku mycia zębów po każdym posiłku, jedzenia warzyw, uprawiania sportu albo palenia papierosów i obgryzania skórek przy paznokciach. Są nawyki lepsze i gorsze. Dzisiaj, w kolejnej odsłonie NA SZYBKO, podam Wam nawyki, które warto mieć, bo robią dużo dobrego. Pamiętajcie, że wypracowanie sobie nowego nawyku trwa średnio około 21-28 dni. Spróbujcie.

  1. Każdego dnia ustalaj sobie plan działania. Pamiętaj, by punkty w nim były realistyczne i osiągalne. Pomoże Ci to utrzymywać dobry kierunek rozwoju.

  2. Czytaj inspirujące książki i blogi. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi. Także wirtualnie.

  3. Orientuj się w tym, co się dzieje na świecie. Nie jesteśmy samotnymi lądami, wpływamy na siebie nawzajem.

  4. Wysil się, by pozostać z kimś w kontakcie. Zwykły lajk na Facebooku czy krótki sms potrafi pokazać, że na kimś Ci zależy.

  5. Zainwestuj trochę czasu w swój wygląd i zdrowie. Czujemy się bardziej pewni siebie, gdy dobrze wyglądamy i jesteśmy zdrowi.

  6. Zwracaj uwagę na priorytety. To, co najważniejsze, rób na początku. Jeśli nigdy nie nauczyłeś się ustalać sobie priorytetów, to wszystko wydaje Ci się tak samo ważne i pochłania ogrom energii.

  7. Uśmiechaj się. To sprawi, że ludzie będą bardziej pozytywnie do Ciebie nastawieni, podniesie Ci nastrój (im też) i wpłynie dobrze na cały dzień.

  8. Posprzątaj. Będziesz odczuwać mniejszy stres i przytłoczenie w czystym, uporządkowanym otoczeniu.

  9. Daj sobie taki życiowy margines bezpieczeństwa. W życiu zdarzają się nieplanowane rzeczy, warto mieć dla nich zapasowy czas i energię.

  10. Daj sobie czas na relaks, odpoczynek, spokój i ładowanie baterii.

Jakie inne zdrowe nawyki macie już wypracowane? Podzielcie się nimi.

  • Moim zdaniem z każdego z tych punktów można zrobić nawyk. Nie zgodzę się z tym, by lajk na fb świadczył o czymkolwiek znaczącym, ale sama idea pozostawania z innymi w kontakcie, podtrzymywania i pielęgnowania relacji – jak najbardziej na tak. :)

  • Ani L-ska

    To nie brzmi jak lista nawyków, jest na to o wiele za ogólna, a kwestia przyswojenia ich czy też stosowania się zaleceń nie jest w żaden sposób weryfikowalna. Pierwsze z brzegu: po czym poznać, czy ma się nawyk „dawania sobie życiowego marginesu bezpieczeństwa”? Jak konkretnie nauczyć się „zwracania uwagi na priorytety”? To jest bardziej spis powinności, co do których wszyscy wiedzą, że no tak, warto by tak robić, ale mało kto wie jak zacząć. Nawyki IMO to konkretne czynności, czyli w tym przypadku przykładowo punkt 3 brzmiałby „Poświęcaj 10 minut dziennie na przeglądanie dobrego portalu informacyjnego”, a 8 – „Miej na biurku wyłącznie przedmioty niezbędne w pracy, w każdy piątek sprawdzaj, czy na pewno potrzebujesz wszystkiego, co na nim leży, jeśli nie używałeś czegoś przez 2 tygodnie – schowaj do szuflady”. Itp :)

    • Ania

      dokładnie;) Poza tym poprzez stosowanie dużych kwantyfikatorów to nie są zbyt dobre rady. Lajk na FB pokazuje, że mi na kimś zależy? Nic bardziej mylnego.