Zasady wsparcia

Ilość wiadomości, jakie otrzymałam po opublikowaniu ostatnich tekstów na temat tego, co mówić i czego nie mówić osobom z zaburzeniami oraz jak to jest być z kimś chorym na depresję, skłoniła mnie do napisania kolejnego tekstu w podobnej tematyce.

Chciałabym, byście nie sugerowali się tym, że dotyczy on jakichś konkretnych zaburzeń psychicznych. Te wszystkie zasady można (a nawet się powinno) zastosować, tak naprawdę, do każdej choroby. Tej somatycznej także.

zasady

Punkty opracowałam na podstawie pracy Rexa Dickensa z grupy wsparcia dla bliskich osób chorujących na schizofrenię.

Jeśli ktoś Ci bliski choruje, te punkty mogą być warte wydrukowania i zapamiętania.

• Nie wyleczysz Å»ADNEJ choroby za swojego bliskiego.

• Bez wzglÄ™du na Twoje wysiÅ‚ki, objawy mogÄ… ustÄ™pować lub siÄ™ pogarszać.

• JeÅ›li zaczynasz czuć żal, rozgoryczenie, a nawet odrazÄ™ do bliskiego – oznacza to, że dajesz od siebie za dużo.

• Osobie chorej jest tak samo trudno zaakceptować chorobÄ™, jak jej bliskim.

• Bezgraniczna akceptacja choroby może być pomocna, ale nie masz absolutnie obowiÄ…zku tego robić. To zrozumiaÅ‚e, że nie każdy objaw jesteÅ› w stanie przyjąć bez buntu.

• JeÅ›li choroba wiąże siÄ™ z zaburzonym obrazem rzeczywistoÅ›ci lub omamami, pamiÄ™taj, że to nie odejdzie po zracjonalizowaniu, ale wciąż, każdy objaw, warto przedyskutować z chorym.

• Możesz siÄ™ bardzo wiele nauczyć nie tylko o chorobie i bliskim, ale także o sobie.

• Naucz siÄ™ oddzielać osobÄ™ od zaburzenia. Kochaj czÅ‚owieka, nawet jeÅ›li nienawidzisz choroby każdym nerwem swojego ciaÅ‚a.

• Naucz siÄ™ oddzielać efekty uboczne leków od samej choroby i przede wszystkim od chorego.

• To nie jest w porzÄ…dku, że siebie zaniedbujesz. Ty także masz potrzeby i pragnienia.

• Szanse na to, że zachorujesz, jeÅ›li jesteÅ› np. dzieckiem lub rodzeÅ„stwem chorego (w zależnoÅ›ci od choroby) wynoszÄ… np. ok 10-14% przy schizofrenii i ok 33% przy depresji. Obserwuj także siebie.

• Szanse na to, że zachorujÄ… Twoje dzieci (np. na schizofreniÄ™) wynoszÄ… okoÅ‚o 2-4%, przy 1% zachorowaÅ„ w populacji generalnej.

• Choroba czÅ‚onka rodziny, to nie jest powód do wstydu, chociaż niestety, rzeczywistość pokazuje, że możesz siÄ™ spotkać z dyskryminacjÄ… i odrzuceniem w spoÅ‚eczeÅ„stwie.

• To nie jest niczyja wina.

• Nie zapominaj o swoim poczuciu humoru.

• Konieczna może siÄ™ okazać rozmowa o tym, co czujesz do chorego i przewartoÅ›ciowanie Waszej relacji emocjonalnej.

• Konieczne może okazać siÄ™ przeanalizowanie i zweryfikowanie swoich oczekiwaÅ„ wobec chorego i wobec Waszego zwiÄ…zku.

• Sukces w walce z chorobÄ… dla każdego może wyglÄ…dać inaczej. Nie sugeruj siÄ™ postÄ™pami innych.

• Zrozum, jak wielkÄ… odwagÄ… jest codzienne zmaganie siÄ™ Twojego bliskiego z chorobÄ….

• Twój bliski ma swojÄ… wÅ‚asnÄ… drogÄ™ życiowÄ… do przebycia. Ty także.

• CiÄ…gÅ‚e rozmowy o przetrwaniu i wyleczeniu zabijajÄ… życie emocjonalne. Opieraj siÄ™ temu.

• Niemożność rozmawiania o uczuciach sprawi, że utkniesz w miejscu.

• Relacje rodzinne mogÄ… być w dużym nieÅ‚adzie w zwiÄ…zku z chorobÄ… bliskiego. Zaakceptuj to i nie naciskaj na nic.

• Najczęściej to najbliżsi pod wzglÄ™dem pokrewieÅ„stwa lub pÅ‚ci, stajÄ… siÄ™ emocjonalnie zagubieni, a koniec koÅ„ców może to doprowadzić do kłótni, rozstaÅ„, rozwodów czy caÅ‚kowitego zerwania kontaktów z chorym.

• Å»al zwiÄ…zany z chorobÄ… np. rodzeÅ„stwa, wiąże siÄ™ z tym, co miaÅ‚eÅ› (fajnÄ… relacjÄ™) i straciÅ‚eÅ›.

• Po zaprzeczeniu, targowaniu siÄ™, depresji i gniewie, przychodzi akceptacja. Dodatkowym zyskiem w zrozumieniu choroby jest współczucie.

• Zaburzenia psychiczne i fizyczne sÄ… po prostu częściÄ… życia. Czasem dziwnego, czasem przerażajÄ…cego, ale wciąż naszego życia.

• Postaraj siÄ™ odrzucić neurotyczne cierpienie, które sam sobie dokÅ‚adasz.

• Zaburzenie psychiczne nie znajduje siÄ™ na kontinuum zdrowia psychicznego. To choroba mózgu.

• SamÄ… rozmowÄ… nie da siÄ™ wyleczyć Å»ADNEJ choroby, jednak należy pamiÄ™tać o tym, że wsparcie psychiczne i/lub psychologiczne może być niezwykle pomocne.

• W czasie trwania choroby objawy mogÄ… siÄ™ zmienić, mimo tego, że diagnoza pozostaje taka sama.

• Zaburzenie może być czasowe, z epizodami poprawy, remisji i ponownego zapadania na zaburzenie. I nie ma to zwiÄ…zku z Twoimi nadziejami lub zachowaniami.

• Masz prawo prosić o diagnozÄ™ i wyjaÅ›nienie jej od profesjonalistów, byÅ› wiedziaÅ‚ z czym siÄ™ zmaga Twój bliski.

• Niektóre choroby, jak np. schizofrenia, to raczej zbiór różnych zaburzeÅ„, niż jedno konkretne.zasady2
  • Identyczne diagnozy wcale nie muszÄ… oznaczać identycznych przyczyn, objawów czy sposobów leczenia.

• Dziwne czy dziwaczne zachowania to najczęściej objaw choroby. Nie bierz tego personalnie.

• Masz prawo zadbać o swoje bezpieczeÅ„stwo. To fizyczne oczywiÅ›cie także.

• Nie bierz na swoje barki caÅ‚ego ciężaru zwiÄ…zanego z chorobÄ… bliskiego.

• Nie jesteÅ› pracownikiem spoÅ‚ecznym ani lekarzem. PamiÄ™taj o tym i nie zmieniaj swojej roli syna/siostry/męża na kogoÅ›, kim nie jesteÅ›.

• Chorzy, bliscy i specjaliÅ›ci – wszyscy majÄ… wzloty i upadki, gdy zmagajÄ… siÄ™ i pomagajÄ… w zaburzeniach psychicznych. To zupeÅ‚nie normalne.

• Wybacz sobie i innym bÅ‚Ä™dy, które popeÅ‚nili. Wszyscy je popeÅ‚niamy.

• Psychiatrzy i psychologowie sÄ… szkoleni do tego, by pomagać w zaburzeniach psychicznych.

• JeÅ›li nie możesz zadbać o siebie – nie zadbasz też o innych.

• Możliwe, że kiedyÅ› w koÅ„cu wybaczysz swojemu bliskiemu, że ma zaburzenie psychiczne.

• Potrzeby chorego nie zawsze sÄ… na pierwszym miejscu.

• To niezwykle ważne, by ustalić zdrowe i jasne granice i siÄ™ ich trzymać.

• Naucz siÄ™ najwiÄ™cej ile tylko możesz na temat zaburzeÅ„ psychicznych.

• JeÅ›li masz problem, by wspierać czÅ‚onka swojej rodziny, może pomocne bÄ™dzie dla Ciebie wspieranie kogoÅ› innego np. w grupach wsparcia?

• To, że chory ma ograniczone możliwoÅ›ci, nie oznacza, że nie możesz od niego niczego wymagać.

• Nie bój siÄ™ pytać o to, czy Twój bliski chce sobie zrobić krzywdÄ™.

• Możesz nieÅ›wiadomie odreagowywać sytuacjÄ™ w domu na innych. Miej to na uwadze.

• JesteÅ› odpowiedzialny za SWOJE emocje. To zupeÅ‚nie normalne czuć zÅ‚ość, smutek, lÄ™k, niepewność itp.

• JeÅ›li chory tego potrzebuje – pozwól mu zaprzeczać chorobie. Poszukaj innych osób, z którymi możesz o tym porozmawiać.

• PamiÄ™taj, że nie jesteÅ› sam. Dzielenie siÄ™ emocjami dziaÅ‚a bardzo wyzwalajÄ…co i oczyszczajÄ…co.

• Posiadanie w rodzinie chorego psychicznie może być traumatycznym przeżyciem. I jeÅ›li nie znajdziesz dla siebie odpowiedniej pomocy – zapÅ‚acisz za to wysokÄ… cenÄ™.

Zadbaj o siebie. Potem o chorego. Pamiętaj o tych zasadach. To ważne. Ty jesteś ważny.