Ciekawostki psychologiczne #6 – 3 ciekawe efekty
Dzisiaj ciekawostki psychologiczne na szybko.
Efekt Coolidge’a, to wzrost libido u mężczyzn, wywołany zmianą partnerki seksualnej (rzadziej występuje u kobiet).
Spadek poziomu atrakcyjności u stałej partnerki tłumaczy się tym, że mężczyźni z natury nie są monogamiczni.
Skąd się wzięła nazwa? Pewnego razu prezydent USA John C. Coolidge zwiedzał fermę drobiu wraz z żoną. Ta, na wieść, że kogut może odbywać dziesiątki stosunków dziennie, powiedziała: Proszę powtórzyć to panu Coolidge’owi!. Gdy to zrobiono – prezydent spytał: A czy za każdym razem z tą samą kurą?. Usłyszawszy: Nie – ciągle z innymi, polecił: Proszę szybko powtórzyć to pani Coolidge!
Badania przeprowadzone na szczurach potwierdziły teorię o wzroście libido. Potem okazało się, że efekt ten dotyczy także innych gatunków i związany jest ze wzrostem dopaminy w mózgu.
Efekt Wenus z wioski, to rodzaj błędu poznawczego i sposobu myślenia, który polega na tym, że akceptujemy „wystarczająco dobre” rozwiązania lokalnie, bez szerszej perspektywy.
Przykładem efektu Wenus z wioski (lub Wenus z Pipidówka) jest sytuacja, kiedy mieszkańcy wioski, niemający kontaktu ze światem zewnętrznym, uważają, że najpiękniejsza dziewczyna w ich wiosce jest też najpiękniejsza na całym świecie. Co więcej, mieszkańcy nie będą mieli sposobności przekonać się o błędzie w swoim myśleniu, dopóki nie nawiążą kontaktu z innymi wioskami.
Takie myślenie jest bardzo ograniczające także w nauce, polityce czy gospodarce. Tłumi rozwój i pomniejsza możliwości. Zawęża horyzonty. Warto nad tym popracować.
Efekt Vogue Factor, to efekt polegający na tym, że bardzo krytycznie patrzymy na siebie, swój wygląd, a także wygląd i atrakcyjność partnera, w wyniku oglądania zdjęć osób atrakcyjnych np. w reklamach lub czasopismach.
Brzmi znajomo?