Blog dla chcących więcej oraz gabinet pomocy psychologicznej online

Ciekawostki Eksperymenty psychologiczne

Dlaczego kobiety się malują?

28 kwietnia 2015

Dlaczego kobiety się malują?

Wieczorne wyjście? Dla wielu kobiet oznacza ono spędzanie czasu przed lustrem z naręczem kolorowych kosmetyków. Minuty, godziny, a czasem nawet profesjonalna konsultacja makijażystki, może być częścią procesu wydobywania swojego piękna. Poza wieloma trikami, które zna każda z nas, generalnie używamy podobnych produktów. Najczęściej jest to podkład, cień do powiek, kredka, róż, szminka, tusz do rzęs.

Ale skąd się bierze taki, a nie inny, dobór kosmetyków? Czy jest jakaś teoria psychologiczna, która to wyjaśnia? A jeśli tak, to czy możemy ją wykorzystać dla własnych korzyści? I zamiast pytać “czy” kobieta powinna mieć makijaż, warto zapytać o to “dlaczego” nasz makijaż jest właśnie taki, a nie inny.

Mówimy o kosmetykach, jako produktach, które mają podkreślać naszą urodę. Ale czym jest piękno? Co oznacza bycie ładnym, atrakcyjnym? Badania międzykulturowe pokazują różnice w postrzeganiu kobiecej urody, jednak to, co się powtarza to to, że uroda i jej postrzeganie zakorzenione są w procesach zachodzących w społeczeństwie, a nie teorii ewolucji.

Na przykład bycie szczupłym, nie jest uniwersalną cechą świadczącą o pięknie. Potwierdza to choćby zdanie wypowiedziane kiedyś przez Gwyneth Paltrow dla magazynu “People”, gdzie odbierając tytuł najpiękniejszej kobiety, stwierdziła, że gdybyśmy byli w antycznej Grecji lub Rzymie, byłaby widziana jako chorowita, słaba i nieatrakcyjna.

Wbrew różnicom kulturowym, kilka cech fizycznych określa czym jest piękno. Preferencje człowieka ewoluowały w przeciągu milionów lat, ale do tej pory atrakcyjność to kilka cech, które świadczą o zdrowiu i możliwości do rozmnażania się – jest to np. młodość, zdrowa skóra, piękne włosy. Poza tym np. pełne wargi, świadczą o podnieceniu i seksualnej atrakcyjności, która prowadzi do reprodukcji, a co za tym idzie – jest atrakcyjne i przyciąga partnerów do siebie.

Czy współczesne kosmetyki są w zgodzie z tymi teoriami? Oto, co dziś wiadomo:

  1. Szminka? Noś czerwień. Kobiety z pomalowanymi na czerwono ustami są uznawane za atrakcyjniejsze (Stephen & McKeegan, 2010). Mężczyźni częściej podchodzą w barach do kobiet z czerwonymi ustami, potem do tych z ustami w brązach, na końcu – z ustami różowymi (Guéguen, 2012).

  2. Podkład jako podstawa. Najprawdopodobniej chodzi o zachowanie symetrii i zdrowego odcienia skóry twarzy. Niektóre badania pokazują, że podkład był zaliczany do produktów, które robią największą różnicę w atrakcyjności kobiet. Mężczyźni oceniali piękno kobiet z różnym poziomem wykorzystanych kosmetyków (od pełnej naturalności, to pełnego makijażu). Podkład był podstawą, która określała atrakcyjność. Reszta kosmetyków zeszła na dalszy plan (Mulhern, Fieldman, Hussey, Leveque, & Pineau, 2003).

  3. Skup się na oczach. Badania pokazują, że dla KOBIET, atrakcyjność innych kobiet jest tym większa, im lepiej mają podkreślone oczy (Mulhern i inni, 2003). Eyeliner, cień do powiek i maskara potrafi podkreślić urodę twarzy. Innymi słowy, dorosłe osoby są postrzegane jako piękniejsze, gdy mają cechy młodych dziewczyn, jak np. duże, błyszczące oczy (tak jak niewielkie usta i drobne nosy) (Jones i inni, 1995).

  4. Odrobina różu. Dlaczego róż jest jednym z podstawowych kosmetyków? Prawdopodobnie dlatego, że kobiety są atrakcyjniejsze (podczas owulacji i podniecenia seksualnego) gdy się rumienią. Delikatny róż na policzkach pokazuje, że kobieta jest zainteresowana i seksualnie dostępna.

  5. Makijaż sprawia, że wyglądasz na zdrowszą. Poza wszelkimi miarami atrakcyjności, kosmetyki pomagają kobietom w pozytywnym ich odbiorze w społeczeństwie. Eksperymenty pokazują, że kobiety noszące makijaż są postrzegane jako zdrowsze, bardziej pewne siebie, a nawet, że zarabiają więcej, niż kobiety, które się nie malują (Nash, Fieldman, Hussey, Leveque, & Pineau, 2003). Sugeruje to, że makijaż pełni dość strategiczną rolę w autoprezentacji. Warto mieć to na uwadze.

Generalnie, współczesne kosmetyki mają za zadanie podkreślić nie tylko kobiecą urodę, ale także pokazywać otoczeniu, że są młode i zdrowe (a zatem płodne). Dlaczego mężczyźni nie muszą nosić makijażu, by to pokazać? Ponieważ są płodni dużo dłużej niż kobiety i ważniejsze jest pokazanie tego, że są w stanie zaopiekować się i utrzymać kobietę i dziecko, niż tego, że są atrakcyjni (Buss, 1988).

I na koniec. Makijaż robi różnicę przede wszystkim w przypadku pierwszego wrażenia i krótkotrwałych związków. Jeśli szukamy kogoś na dłużej, to makijaż z czasem przestaje mieć znaczenie, a my skupiamy się bardziej na cechach wewnętrznych jak dobroć, empatia, inteligencja czy poczucie humoru.

[divider] [/divider]

*źródła:

  • Buss, D. M. (1988). The evolution of human intrasexual competition Tactics of mate attraction. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 616-628.
  • Elliot, A. J., & Niesta, D. (2008). Romantic red: Red enhances men’s attraction to women. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1150-1164.
  • Fink, B., Grammer, K., & Thornhill, R. (2001). Human (Homo sapiens) facial attractiveness in relation to skin texture and color. Journal of Comparative Psychology, 115(1), 92-99.
  • Guéguen, N. (2012). Does red lipstick really attract men? An evaluation in a bar. International Journal of Psychological Studies, 4, 206-209
  • Jones, D., Brace, C. L., Jankowiak, W., Laland, K. N., Musselman, L. E., Langlois, J. H., … & Symons, D. (1995). Sexual selection, physical attractiveness, and facial neoteny: cross-cultural evidence and implications [and comments and reply]. Current Anthropology, 723-748.
  • Mulhern, R., Fieldman, G., Hussey, T., Lévêque, J. L., & Pineau, P. (2003). Do cosmetics enhance female Caucasian facial attractiveness?. International Journal of Cosmetic Science, 25, 199-205.
  • Nash, R., Fieldman, G., Hussey, T., Lévêque, J. L., & Pineau, P. (2006). Cosmetics: They influence more than Caucasian female facial attractiveness. Journal of Applied Social Psychology, 36, 493-504.
  • Stephen, I. D., & McKeegan, A. M. (2010). Lip colour affects perceived sex typicality and attractiveness of  human faces.  Perception, 39, 1104-1110
  • Thornhill, R., & Gangestad, S. W. (1993). Human facial beauty. Human Nature, 4, 237-269.

    Jeśli borykasz się z problemami natury psychicznej, czujesz się wypalony/a, cierpisz na depresję, masz dosyć tkwienia w jednym miejscu albo szukasz porady - dobrze trfiłeś/aś! Pierwsza sesja gratis. Odezwij się! Odwiedź: WWW.PSYCHOLOG-POMAGA.PL Lub napisz bezpośrednio: psycholog.kotlarek@gmail.com