Bez kategorii

Fakty i mity na temat anoreksji

01/02/2014

Fakty i mity na temat anoreksji

W Sieci i w wiedzy potocznej, utarło się wiele błędnych przekonań na temat anoreksji. W dzisiejszym wpisie chciałabym zapoznać Was z kilkoma faktami i mitami dotyczącymi tej choroby.

• ANOREKSJA DOTYCZY WYŁĄCZNIE MĘŻCZYZN – FAŁSZ. Około 5-10% wszystkich chorych, to mężczyźni właśnie. Dotyczą ich te same przyczyny i objawy, co kobiety.

• ANOREKSJA TO FANABERIA – FAŁSZ. Osoby cierpiące na anoreksję są chore. Nie wymyśliły sobie tego zaburzenia, mimo iż otoczenie może przyczyny (chęć bycia chudą za wszelką cenę) postrzegać jako zwykłą głupotę. Anoreksja uzależnia, a osoba uzależniona nie może tak po prostu zaprzestać wyniszczających praktyk. Potrzebuje profesjonalnej pomocy.
  • ANOREKSJA TO PROBLEM JEDNOSTKI – FAŁSZ. Pomimo tego, że najczęściej choruje tylko jedna osoba, to podłoże choroby związane jest bardzo często ze środowiskiem, w jakim ta osoba wzrastała. Destrukcyjne relacje z rodzicami czy nieakceptacja otoczenia. Leczenie wymaga zaangażowania całej rodziny.
  • NA ANOREKSJĘ MOGĄ CIERPIEĆ MAŁE DZIECI – PRAWDA. Nawet do 4 roku życia, jednak nie ma to związku z przyczynami, jak u osób starszych. Najczęściej związane jest to z zaburzeniami łaknienia. Dziecko pokazuje w ten sposób rodzicom, że ich skupienie na jedzeniu jest dla niego problemem lub nie jedząc próbuje zwrócić na siebie ich uwagę.
  • ANOREKSJA JEST NIEULECZALNA – FAŁSZ. Anoreksja jest chorobą długotrwałą, przewlekłą, wymaga długotrwałego leczenia i mogą zdarzać się jej nawroty. Jednak przy odpowiednim wsparciu, możliwe jest całkowite wyzdrowienie i powrót do normalnego funkcjonowania. Jak w przypadku każdej innej choroby, istotne jest szybkie wykrycie i rozpoczęcie terapii. Badania pokazują, że im krócej osoba cierpi na anoreksję, tym większa szansa na całkowite wyzdrowienie.
  • ANOREKTYK MA KONTROLĘ NAD SWOIM CIAŁEM – FAŁSZ. Pomimo tego, że podłożem choroby jest chęć przejęcia pełnej kontroli nad własnym ciałem, to docelowo, osoba chora poddaje się zaburzeniu, uzależnia się od niego i traci kontrolę nad sobą.
  • ANOREKSJA MOŻE POWODOWAĆ BEZPŁODNOŚĆ – PRAWDA. Zaburzenia odżywiania często prowadzą to poważnych problemów hormonalnych, zaniku miesiączki, a docelowo nawet do bezpłodności. Często są to zmiany nieodwracalne, jednak jeśli pacjent szybko podejmie leczenie, istnieje duża szansa, że cykle i owulacja wrócą do normalnego działania.

Odpowiesz na Pytanie nr 81 ?

Pytanie nr 82