Rozruszaj swój mózg

„Jeżeli oceniamy rybę poprzez pryzmat jej zdolności do wspinania się na drzewa, do końca życia będzie trwała w przekonaniu, że jest głupia” – Albert Einstein

Słowa te nie dotyczą jednak ludzi. Zdolności naszego ciała są ogromne, a umysłu – niewyobrażalne. Jednak naszą wyobraźnię, kreatywność i myślenie, tak jak i fizyczność, należy trenować, sprawdzać, testować, bawić się nią i rozwijać na wszelkie możliwe sposoby.

Poniżej proponuję Ci dwa testy/ćwiczenia, które poprawia Twoją kreatywność.

Test Torrance’a, czyli niekompletne figury.

Ellis Torrance w latach 60-tych XX wieku, opracował test sprawdzający kreatywność. Jest to tzw. Test figur niedokończonych lub niekompletnych. Można także w ten sposób zbadać poziom inteligencji (jeden z elementów).
Poniżej masz kilka przykładów takich testów. Polega on na tym, że dostajesz na kartce papieru proste szkice i Twoim zadaniem jest dokończyć obrazek.
Jestem bardzo ciekawa Waszych propozycji :)

timely-test-of-creative-thanking1

 

creativity test

 

Test Guilforda, czyli test alternatywnych zastosowań przedmiotów.

Joy Guilford, w roku 1967 (co te lata 60-te miały w sobie?) wymyślił Test na kreatywność, polegający na tym, że mając przedmioty codziennego użytku jak np. krzesło, zapałka, gazeta itp. należy znaleźć jak najwięcej alternatywnych zastosowań w ciągu dwóch minut.

Na przykład kamień: przycisk do papieru, broń przed napastnikiem, blokada do drzwi itp.

Ocenia się odpowiedzi przy pomocy 4 czynników:

  1. Oryginalność (ile osób miało taką samą lub bardzo podobna odpowiedź).
  2. Płynność (liczba pomysłów).
  3. Elastyczność (kategorie).
  4. Szczegółowość (więcej punktów otrzymujemy za opisanie kamienia jako ruchomego elementu dłoni, wysuwanego z kieszeni, służącego do obrony własnej w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia niż za broń przed napastnikiem).

Rzucę Ci przykład… CEGŁA. Znajdź jak najwięcej zastosowań dla cegły. Pamiętaj, że masz tylko 2 minuty!

Na zakończenie mam tez dla Ciebie małą zagadkę logiczną.

Sędzia dał pewnemu skazańcowi szansę na zachowanie życia, pod warunkiem, że wyciągnie białą kulkę z dzbanka. Zaś jeśli wyciągnie czarną, to czeka go rychła śmierć.

W dzbanku miały być dwie kulki, jedna biała i jedna czarna, jednak kat chcąc wykonać wyrok wrzucił po kryjomu do dzbanka dwie czarne kulki.

Skazaniec zauważył to i ocalił sobie życie. Jak to zrobił ?