Blog dla chcących więcej

CHAD - CHoroba Afektywna Dwubiegunowa Na szybko ZABURZENIA

NA SZYBKO – Błędne przekonania o CHADzie i innych zaburzeniach

21 czerwca 2017

Wpis opiera się na chorobie afektywnej dwubiegunowej, ale tak naprawdę dotyczy niemal wszystkich zaburzeń psychicznych.

Poza częstą stygmatyzacją wokół choroby afektywnej dwubiegunowej, w przekonaniu ludzi pojawia się wiele błędnych przekonań o symptomach, diagnozie i leczeniu. Kilka najbardziej popularnych przedstawiam poniżej.

Choroba jest winą chorego. CHAD jest „mieszanką” czynników genetycznych, biologicznych i środowiskowych. Nie ma najmniejszego związku z tym, że chory mógł sam swoją chorobę wywołać.

Chory sam sobie może zmieniać nastroje. Gdyby tak było, ta choroba nie byłaby tak wyniszczająca, gdy pozostaje nieleczona. Leczenie jej wymaga farmakologii i psychoterapii.

Nigdy nie będziesz normalny. Wielu pacjentów ma obawy, że chorując nie będą w stanie osiągać swoich celów. Że choroba afektywna dwubiegunowa uniemożliwi im założenie rodziny czy zdobycie pracy marzeń. I mimo iż czasem wymaga to większego zaangażowania, motywacji i chęci – to wszystko można osiągnąć.

Choroba afektywna dwubiegunowa jest łatwa do zdiagnozowania. Bardzo często diagnoza jest mocno utrudniona nawet podczas długiej wizyty u psychiatry. Głównie z powodu tego, że samoświadomość zmienia się wraz z fazami manii i depresji.

Farmakoterapia jest gorsza niż sama choroba. Wielu ludzi uważa leki za gorsze niż CHAD sam w sobie. I mimo iż niektórzy ludzie mogą doświadczać nieprzyjemnych skutków ubocznych na początkowym etapie leczenia, to przy współczesnej medycynie, człowiek się od nich nie uzależnia, a to jest chyba największym lękiem chorych. Trzeba pamiętać, że farmakoterapia jest kluczem do leczenia choroby afektywnej dwubiegunowej.

Jeszcze coś przychodzi Wam do głowy?

Psycholog. Absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Fascynuje mnie człowiek i nauka. Prywatnie uwielbiam podróże, merytoryczne dyskusje do rana i inspirujące książki (zwłaszcza reportaże i pozycje naukowe). Mieszkam w Sydney i podglądam życie Australijczyków. Opowiesz mi coś o sobie?

q