CHAD - CHoroba Afektywna Dwubiegunowa ZABURZENIA

Choroba afektywna dwubiegunowa

21/02/2016

Choroba afektywna dwubiegunowa

Choroba afektywna dwubiegunowa (Bipolar Disorder, CHAD), to zaburzenie psychiczne charakteryzujące się ekstremalnymi zmianami nastroju. Każdy z tych epizodów może trwać godziny, dni, tygodnie lub miesiące. Wahania nastroju mogą być także mieszane, więc chory może czuć się pobudzony i być w stanie depresji równocześnie. Chad może być trudny do zdiagnozowania, ale występują znaki ostrzegawcze, których możemy wypatrywać.

Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej.

TYPY CHOROBY AFEKTYWNEJ DWUBIEGUNOWEJ

Wyróżnia się kilka typów choroby afektywnej dwubiegunowej:

• Typ I – objawy depresyjne i maniakalne o dużym nasileniu i kilkumiesięcznym czasie trwania (CHAD I).

• Typ II – objawy depresji i hipomanii trwające do trzech tygodni (CHAD II).

• Rapid cycling – w ciągu roku występują co najmniej cztery różne epizody zaburzeń afektywnych.

• Ultra rapid cycling – w niektórych publikacjach występuje taki typ przebiegu jako wyróżnienie z rapid cycling gdy liczba epizodów jest większa, rzędu kilkunastu. Niektórzy autorzy wyróżniają nawet przebieg ultra-ultra-rapid cycling.

• Cyklotymiałagodniejszy typ CHAD-u. Symptomy są mniej ostre, niż przy innych typach.

BP

OBJAWY CHOROBY AFEKTYWNEJ DWUBIEGUNOWEJ

Według National Institute of Mental Health i wielu psychiatrów z całego świata, chory może przejawiać następujące objawy:

MANIA:

1. Poczucie bycia nad wyraz szczęśliwym, niemal na haju, upojonym radością przed dłuższy czas.

2. Uczucie łatwego pobudzenia, niektórzy pacjenci opisują je jako niepokój, pobudzenie.

3. Bardzo szybka mowa i często towarzysząca jej gonitwa myśli.

4. Niepokój ruchowy i/lub impulsywność.

5. Zaburzony osąd.

6. Nierealistyczna pewność siebie i wiara w swoje możliwości lub siłę.

7. Angażowanie się w ryzykowne zachowania, jak np. impulsywne zachowania seksualne, hazard z obstawianiem oszczędności życia czy zakupowe szaleństwo itp.

DEPRESJA:

1. Uczucie smutku i beznadziei przez dłuższy czas.

2. Odcięcie się od przyjaciół i rodziny i/lub utrata zainteresowań aktywnościami, które do tej pory sprawiały radość.

3. Znacząca utrata lub wzrost apetytu.

4. Ogromne zmęczenie lub brak energii.

5. Powolna mowa.

6. Problemy z pamięcią, koncentracją i podejmowaniem decyzji.

7. Myśli i/lub próby samobójcze, intensywne zainteresowanie śmiercią.

DIAGNOZA CHOROBY AFEKTYWNEJ DWUBIEGUNOWEJ

CHAD może być bardzo trudny do zdiagnozowania. O ile chory nie przejawia ostrej manii, których nie da się przeoczyć, objawy mogą być ciężkie do zaobserwowania. Ludzie, którzy cierpią na hipomanię (lżejszą odmianę manii) mogą czuć energię jak zwykle, pewność siebie, być pełni pomysłów i nie potrzebować zbyt wiele snu, ale kto by na to narzekał? Bardziej prawdopodobne, że ktoś będzie szukał pomocy w przypadku depresji, ale w takiej sytuacji lekarz nie ma możliwości obserwowania chorego w stadium maniakalnym.

bp2

Gdy lekarz podejrzewa CHAD, może pójść kilkoma drogami, by dojść do odpowiedniej diagnozy:

• Badania np. krwi, by wykluczyć inne choroby, jak np. problemy z tarczycą.

• Kwestionariusze i rozmowy z członkami rodziny, by dowiedzieć się więcej np. o epizodach maniakalnych.

• Pamiętnik nastrojów prowadzony przez chorego, w którym zaznacza codzienne nastroje i to jak sypia.

• Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), by porównać objawy z oficjalnymi kryteriami diagnostycznymi dla choroby dwubiegunowej.

Jeśli obawiasz się, że możesz cierpieć na CHAD, najlepsze co możesz zrobić, to dowiedzieć się jak najwięcej na temat tego zaburzenia, wszystkich typów i objawów, a następnie skonsultować to wszystko z lekarzem.

Sprawa nieco się komplikuje, gdy obawiasz się o kogoś z rodziny, partnera czy przyjaciela. Poproś o pomoc innych członków rodziny lub znajomych. Ludzie z chorobą dwubiegunową mają tendencję do zaprzeczania wszelkim problemom, zwłaszcza w okresach manii.

bp3

Myśl o dwubiegunówce, jak o każdej innej poważnej chorobie i jak najszybciej zadbaj o profesjonalną pomoc.

LECZENIE CHOROBY AFEKTYWNEJ DWUBIEGUNOWEJ

Gdy otrzymasz już prawidłową diagnozę, wraz z lekarzem ustalicie najlepszy dla Ciebie sposób leczenia. Może on zawierać:

• farmakoterapię

• psychoterapię

• leczenie uzależnień

• terapię elektrowstrząsami

Odbywa się ono przy udziale oczywiście lekarza psychiatry, ale także psychologa i/lub psychoterapeuty. Leczenie zwykle trwa dość długo. Zdarza się, że chory przestaje brać leki, a to powoduje nawrót objawów. Jednakże, z odpowiednio dobranymi lekami i terapią, choroba afektywna dwubiegunowa może być kontrolowana, a chory może wieść zdrowe i produktywne życie.

[divider] [/divider]

*Źródło: