Blog dla chcących więcej

Samobójstwa i samookaleczenia ZABURZENIA

Alternatywa dla samookaleczania

8 lutego 2015

Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które można robić ZAMIAST nacinania swojego ciała, przypalania, uderzania i innych form samookaleczania. Pamiętajcie proszę, że nie każdy z tych sposobów, jest dobry dla wszystkich. Niektóre mogą się wydawać wręcz abstrakcyjne, dlatego jeśli coś nie zadziałało – spróbuj jeszcze raz. I jeszcze. Do skutku. Dodatkowo, część z tych metod jest dość skomplikowana i warto byłoby poprosić o pomoc terapeutę lub zaufanego przyjaciela albo kogoś z rodziny. Proces leczenia jest długotrwały i często bolesny, ale nikt nie musi podążać tą drogą samotnie. Nie bój się prosić o pomoc.

Więcej o krzywdzeniu samego siebie znajdziecie tutaj: http://psycholog-pisze.pl/czlowiek-przeciwko-sobie/

Jeśli znacie inne sposoby, których tutaj nie wymieniłam lub macie jakieś pytanie – dajcie znać. Chętnie dodam inne propozycje.

1. GDY CZUJESZ GNIEW, ZŁOŚĆ LUB NIEPOKÓJ.

  • Zabazgraj zdjęcia ludzi w magazynach.
  • Dźgaj długopisem lub nożem np. pomarańczę.
  • Rzucaj piłką/jabłkiem/skarpetkami o ścianę.
  • Uderzaj poduszką w ścianę.
  • Krzycz. Głośno. Nawet w poduszkę.
  • Podrzyj gazetę, zdjęcia, magazyny.
  • Idź na siłownię, zumbę, tanieć, poćwicz.
  • Słuchaj muzyki i głośno śpiewaj.
  • Narysuj to, co Cię denerwuje.
  • Pobij pluszowego misia.
  • Postrzelaj folią bąbelkową.
  • Dmuchaj i przebijaj balony.
  • Chlap farbami na brystolu/kartkach.
  • Zabazgraj kartkę papieru, aż cała będzie czarna.
  • Porzucaj rzutkami do tablicy (dart).
  • Idź pobiegać.
  • Przelej swoje emocje na papier, a potem go podrzyj.
  • Zbuduj fort z poduszek, a potem go rozwal w drobny mak.
  • Rzuć w ścianę butelką wody, koszulką, książką.
  • Uszyj lalkę-szmaciankę i tnij ją, tam gdzie chciałbyś pociąć siebie.
  • Spłaszcz wszystkie puszki po napojach w domu.
  • Narysuj szkic siebie (lub użyj zdjęcia), narysuj czerwonym markerem to, co chcesz sobie zrobić. Potem potnij i podrzyj obrazek.
  • Potnij owoce lub warzywa na sałatkę.
  • Połam kredki.
  • Znajdź sobie najwygodniejszą pozycję, jaką tylko możesz (na łóżku, w wannie, na spacerze, na ławce).
  • Pograj w tenisa lub squasha.
  • Znajdź coś, co możesz zniszczyć i krzycz (w trakcie rozwalania rzeczy) o tym, co Cię boli, rani, wkurza.
  • Kup tani kubek, talerz lub blok rysunkowy. Udekoruj je markerami, naklejkami, wycinkami z gazet. Niech słowa, które piszesz wyrażają emocje, które Cię owładnęły.
  • Zrób sobie własną kulę śnieżną. Weź słoik, wypełnij go brokatem czy innymi materiałami i zalej wodą. Gdy poczujesz się źle – potrząsaj ile tylko dasz radę i skup się na opadającym brokacie.

2. SPOSOBY, KTÓRE DADZĄ CI WRAŻENIE BÓLU (ALE NIM NIE SĄ) BEZ KONIECZNOŚCI KRZYWDZENIA SIEBIE.

  • Weź kostkę lodu i trzymaj najdłużej ja dasz radę. W dłoniach lub w ustach.
  • Potrzymaj dłonie w lodowatej wodzie.
  • Załóż gumkę recepturkę na nadgarstek i ciągnij ją tak często, jak potrzebujesz.
  • Klaszcz w dłonie aż zaczną lekko boleć.
  • Wydepiluj nogi woskiem.
  • Wypij mocno zmrożoną wodę.
  • Ochlap twarz bardzo zimną wodą.
  • Masuj mocno miejsce, które chcesz zranić.
  • Weź gorącą lub zimną kąpiel/prysznic.
  • Podskakuj aż poczujesz własne stopy.
  • Rysuj/maluj na swoim ciele. Markerem, cienkopisem. Wzory, szlaczki, kotki, domki. Rysuj.
  • Siłuj się z kimś na rękę.
  • Żuj kawałek imbiru lub zjedz łyżeczkę chilli.

3. SPOSOBY, KTÓRE ODWRÓCĄ TWOJĄ UWAGĘ LUB ZADZIAŁAJĄ “NA CZAS”.

  • Powiedz: “Zrobię coś sobie za 15 minut, jeśli nadal będę tego chcieć) i wytrzymaj ten czas. Wiesz, że chęć samookaleczenia jest silnym impulsem, który może minąć za jakiś czas.
  • Pofarbuj włosy.
  • Licz do 10 (20. 50. 100.) z każdą liczbą coraz głośniej, aż zaczniesz krzyczeć.
  • Pośpiewaj na karaoke.
  • Dokończ jakieś zadanie, które miałeś wykonać.
  • Znajdź nowe hobby.
  • Zrób sobie herbatę.
  • Opowiadaj i śmiej się z dowcipów.
  • Ułóż pasjansa.
  • Licz od 500 do 1000.
  • Posurfuj w Internecie.
  • Zapisz swoje imię i nazwisko na kartce, a potem postaraj się ułożyć jak najwięcej słów z występujących w nich liter.
  • Szukaj w Internecie kompletnych głupot albo oglądaj bzdury na YouTube.
  • Poukładaj ubrania w szafie kolorystycznie.
  • Pobujaj się na huśtawkach w parku.
  • Zadzwoń do przyjaciela z dawnych lat.
  • Wyjdź na zewnątrz i poobserwuj ludzi.
  • Zrób wszystkie zadania do szkoły/pracy.
  • Pograj na instrumencie.
  • Obejrzyj film/serial/TV.
  • Pomaluj paznokcie.
  • Ułóż alfabetycznie książki lub płyty.
  • Ugotuj coś.
  • Rób origami, by zająć czymś ręce.
  • Rysuj doodle na kartkach.
  • Poprzymierzaj stare ubrania i wyrzuć te, które nie pasują.
  • Pograj na komputerze lub konsoli.
  • Poczytaj książkę lub gazetę.
  • Rozwiąż krzyżówkę.
  • Narysuj komiks.
  • Zrób łańcuch z papieru. Niech każdy jego element odzwierciedla godziny lub dni bez samookaleczania.
  • Szydełkuj, rób na drutach, zrób naszyjnik.
  • Kup sobie roślinkę i opiekuj się nią.
  • Idź na zakupy.
  • Przeglądaj fora dyskusyjne.
  • Naucz się na pamięć ulubionego wiersza.
  • Naucz się przeklinać w obcym języku.
  • Naucz się kilku nowych słówek.
  • Pobaw się w chowanego z rodzeństwem.
  • Zaplanuj imprezę.
  • Wyjdź i poobserwuj płynące chmury.
  • Sprawdź, czy w Twojej okolicy będą miały miejsce jakieś ciekawe koncerty czy wydarzenia.
  • Naucz się nowych kroków tanecznych.
  • Odrysuj swoją dłoń na kartce. Na kciuku napisz to, na co lubisz PATRZEĆ. Na palcu wskazującym – to, co lubisz dotykać. Na środkowym – to, czego smak lubisz najbardziej. Na palcu serdecznym napisz to, czego lubisz słuchać. Na małym palcu napisz jaki jest Twój ulubiony zapach. Na dłoni napisz coś, co lubisz w sobie.
  • Zaplanuj sobie regularne aktywności na najtrudniejsze dni.
  • Zrób listę osób, do których możesz zadzwonić lub napisać w kryzysowej sytuacji. Pozwól sobie na skorzystanie z tego.
  • Zwróć uwagę na swój oddech (wdech nosem, wydech ustami, spokojnie, powoli).
  • Wybierz dowolny przedmiot, który wpadnie Ci w ręce i wymyśl dla niego 30 różnych zastosowań.
  • Wybierz jakiś temat i poszukaj wszystkich informacji, jakie uda Ci się znaleźć.
  • Przeorganizuj swój pokój.
  • Zagraj w grę A-Z. Wybierz kategorię (np. zwierzęta) i znajdź element na każdą literę alfabetu.
  • Weź długą, odprężającą kąpiel z pianą i świeczkami.

4. ZACHOWANIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ WYDAĆ DZIWNE LUB ABSURDALNE.

  • Śmiej się z błahego powodu.
  • Rób śmieszne miny w lustrze.
  • Nałóż sobie samoopalacz na ciało bez zamiany w “pomarańczkę”.
  • Narysuj twarze na jabłkach, pomarańczach i innym jedzeniu.
  • Idź do zoo i nadaj imiona wszystkim zwierzętom.
  • Pomaluj ściany lub pozapisuj je ulubionymi cytatami.
  • Rób bańki mydlane.

5. GDY MASZ POCZUCIE WINY, CZUJESZ SMUTEK LUB SAMOTNOŚĆ.

  • Pogratuluj sobie każdej minuty, w której nie robiłeś sobie krzywdy.
  • Rysuj lub maluj.
  • Popatrz w niebo. Zamyśl się.
  • Zadzwoń do przyjaciela i poproś o towarzystwo.
  • Kup sobie maskotkę-przytulankę.
  • Przytul kogoś.
  • Obejrzyj ulubiony serial lub program w telewizji.
  • Zjedz coś słodkiego.
  • Przypomnij sobie bardzo radosny moment w życiu i zatrzymaj go na chwilę w myślach.
  • Spróbuj sobie wyobrazić przyszłość i zaplanuj kilka rzeczy, które chcesz by się w niej wydarzyły.
  • Pomyśl o rzeczach/osobach/sytuacjach, które są dla Ciebie wyjątkowe.
  • Powiedz komuś szczery komplement.
  • Obejrzyj zabawne filmiki na YouTube.
  • Pozwól sobie na płacz.
  • Pobaw się ze zwierzakiem.
  • Poproś o masaż.
  • Wyobraź sobie, że żyjesz w idealnym domu i opisz, jak miałby wyglądać.
  • Jeśli jesteś wierzący – poczytaj Pismo Święte lub się pomódl.
  • Zapal świeczkę i poobserwuj płomień (tylko bądź ostrożny).
  • Wejdź na czat i pogadaj z kimś.
  • Noś ze sobą drobiazgi, które przypominają Ci przyjemne sytuacje lub ukochanych ludzi.
  • Zwiń się w kłębek z gorącą czekoladą i dobrą książką.
  • Zapisz wszystkie negatywne myśli, które Ci towarzyszą, a potem przekształć je (na siłę) w pozytywne wiadomości.

6. GDY CZUJESZ LĘK LUB PANIKĘ.

  • Zobacz, usłysz i poczuj 5-10 rzeczy, które Cię otaczają. Skup się na nich.
  • Posłuchaj kojącej muzyki.
  • Medytuj lub spróbuj jogi.
  • Przytul poduszkę.
  • Bardzo intensywnie się na czymś skoncentruj.
  • Napij się herbaty ziołowej.
  • Przytul drzewo.
  • Idź na spacer, jeśli to bezpieczne (nie jest to środek nocy itp.).
  • Poczuj swój puls. Żyjesz.
  • Wyjdź na zewnątrz i spróbuj obserwować przyrodę.
  • Połóż stopy na podłodze i POCZUJ to.
  • Zaakceptuj obecną sytuację. Dobijanie się sprawi, że będzie tylko gorzej.
  • Dotknij czegoś znanego, przyjemnego, bezpiecznego.
  • Wyjdź z pokoju.
  • Połóż się na plecach, zamknij oczy, weź wdech (licząc do 4) i wypuszczaj (licząc do 2).
  • Stwórz sobie bezpieczny azyl i udaj się tam.

7. SPOSOBY, KTÓRE POZWOLĄ CI POMYŚLEĆ O TYM, JAK BARDZO TAK NAPRAWDĘ NIE CHCESZ SIĘ KRZYWDZIĆ.

  • Pomyśl o tym, jak bardzo nie chcesz mieć blizn.
  • Traktuj się dobrze.
  • Pomyśl, że nie musisz robić sobie krzywdy tylko dlatego, że pojawiły się myśli o tym w Twojej głowie.
  • Mów sobie “Chcę się skrzywdzić” zamiast “Chcę się pociąć”. To da nieco inne wyobrażenie o samookaleczaniu.
  • Powtarzaj sobie “Nie zasługuję na to, by cierpieć”. Nawet jeśli jeszcze w t nie wierzysz.
  • Pamiętaj, że zawsze masz wybór, by się nie ciąć/przypalać/itp.
  • Pomyśl o tym, jakie wyrzuty sumienia masz po zrobieniu sobie krzywdy.
  • Przypomnij sobie, że potrzeba zrobienia sobie krzywdy jest impulsem, czujesz tak tylko przez jakiś czas, potem to mija.
  • Unikaj pokus związanych z samookaleczaniem.
  • Razem z przyjaciółmi zróbcie sobie bransoletki i noście je, by przypominały Wam o sobie, o przyjaźni, w najtrudniejszych chwilach.
  • Spędzaj czas z innymi.
  • Zrób swoją własną listę tego, co możesz robić zamiast robienia sobie krzywdy.
  • Zrób listę swoich pozytywnych cech (jeśli masz z tym kłopot, zapytaj o nie bliskich).
  • Bądź miły dla swojej rodziny, wierzę, że odpłacą Ci tym samym.
  • Naklej plaster w miejscu, które chcesz naciąć.
  • Pocałuj miejsca, które chcesz zranić i te, które się już zdążyły zaleczyć. Przypomni Ci to, że sam najlepiej o siebie dbasz i nie chcesz się dalej ranić.
  • Na miejscu planowanego nacięcia narysuj motyla. Jeśli zblednie, a Twoje ciało zostanie nienaruszone-da Ci to poczucie osiągnięcia czegoś dobrego. Jeśli coś sobie zrobisz, musisz go zmyć. Jeśli tak się wydarzy, zacznij od nowa. Możesz nadać motylowi imię kogoś bliskiego lub poprosić o narysowanie przez nią motyla na Twoim ciele.
  • Napisz imię kogoś, kogo kochasz w miejscu, które chcesz zranić. Za każdym razem, gdy Twoje myśli wrócą do samookaleczania, pomyślisz o tym, że komuś zależy.
  • Pomyśl co byś powiedział, doradził przyjacielowi, który zmaga się z takimi problemami, jak Ty.
  • Zrób sobie bransoletkę z taśmy klejącej i za każdy dzień (godzinę, minutę) bez samookaleczenia stawiaj na niej kreskę. Gdy zapełnisz całą – zrób z niej łańcuch, ozdobę, co tylko przyjdzie Ci do głowy.

8. SPOSOBY, KTÓRE DADZĄ CI ILUZJĘ KRWI.

  • Narysuj na swoim ciele czerwonym markerem, ślady nacięć.
  • Naklej plastry w miejsca, które chcesz naciąć.
  • Zrób sobie tatuaż z henny.
  • Zrób sobie “rany” np. szminką lub innymi gadżetami do makijażu.
  • Użyj czerwonego barwnika do potraw.
  • Pomaluj się czerwoną farbą.
  • Zrób sobie ślady czerwonym lakierem do paznokci.

9. SPOSOBY, KTÓRE POMOGĄ CI UPORZĄDKOWAĆ SWOJE MYŚLI I UCZUCIA.

  • Zadzwoń do przyjaciela i pogadaj z nim o tym, co czujesz.
  • Zrób kolaż ze zdjęć/obrazków/słów, które odzwierciedlają to, co czujesz.
  • Ponegocjuj ze sobą. Mów do siebie. Dyskutuj.
  • Zidentyfikuj problem, który sprawia, że tak bardzo chcesz sobie zrobić krzywdę.
  • Opisz swoje emocje w pamiętniku.
  • Zacznij tzw. swobodne pisanie. Pisz WSZYSTKO, co masz teraz w głowie, nawet jeśli nie ma to sensu lub związku z czymkolwiek.
  • Zrób listę wszystkiego, za co jesteś lub możesz być wdzięczny w swoim życiu.
  • Załóż sobie notes, w którym pozapisujesz teksty piosenek lub cytaty, które się do Ciebie odnoszą.
  • Zadzwoń do psychologa/ośrodka interwencji kryzysowej/na policję/do szpitala.
  • Napisz list, w którym wyrazisz wszystkie emocje (jeśli postanowisz go nie wysyłać, nie musisz tego robić).
  • Załóż sobie “Dziennik wdzięczności”, gdzie każdego dnia zapiszesz 3 dobre rzeczy, które Ci się przydarzyły, sprawiły, że się uśmiechnąłeś, coś osiągnąłeś, za co jesteś wdzięczny. Pilnuj, by dziennik zawierał w sobie TYLKO pozytywne rzeczy. Za każdym razem, gdy poczujesz się gorzej-możesz do tego wracać.

Masz tutaj 179 sposobów na to, co możesz zrobić, by nie zrobić sobie krzywdy. Nie wszystkie sposoby będą dobre, skuteczne i łatwe. Niektóre mogą zwyczajnie nie pasować do Twojego charakteru lub wydają Ci się głupie. Szukaj odpowiedniej alternatywy. Wierzę, że coś znajdziesz. A może masz już jakiś swój własny (lub podpatrzony u znajomego) sposób, który na Ciebie działa? Podziel się. Rozszerzajmy tę listę.

Wasze pomysły:

  • Robienie bransoletek z muliny/koralików.
  • Pisanie pamiętnika/wierszy, dzielenie się nimi z przyjacielem, rozmowy o tym.

    **Źródło: http://www.teenhelp.org/forums/f12-self-harm/t9418-alternatives-self-harm/*


      Psycholog. Absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Fascynuje mnie człowiek i nauka. Prywatnie uwielbiam podróże, merytoryczne dyskusje do rana i inspirujące książki (zwłaszcza reportaże i pozycje naukowe). Mieszkam w Sydney i podglądam życie Australijczyków. Opowiesz mi coś o sobie?


      poprzedni artykuł

      NA SZYBKO #1 – Jak być dobrym słuchaczem?

      następny artykuł

      Kto Cię otacza?

      q