Pokonaj stres – praktyczne wskazówki

Niezależnie od tego czy dzielisz swój czas na szkołę, obowiązki domowe, czwórkę dzieci i pasję i bez względu na to na jakim etapie życia jesteś, może być ono bardzo stresujące. Każdy z nas chyba mierzył się ze stresem (silnym lub słabym) i próbował szukać sposobów na relaks. Pisałam już Ci o technikach relaksacyjnych, które pomagają radzić sobie z lękiem i stresem, ale z doświadczenia wiem, że czasem te ważne rzeczy warto przypomnieć. Poza tym teraz, skupię się na samym stresie. Więc opiszę Ci dzisiaj osiem konkretnych wskazówek, które pomogą Ci zmniejszyć poziom stresu.

Zanim jednak przejdę do tematu radzenia sobie, napiszę Ci kilka słów o tym czym jest stres, skąd się bierze i jakie są jego rodzaje. Może łatwiej będzie Ci zidentyfikować Twój.

Stres to nic innego jak próba adaptacji naszego organizmu do zaistniałej sytuacji jaką jest stresor (bodziec). Wymogi stresora są często tak wysokie, że nasze możliwości są niewystarczające, co wiąże się z brakiem równowagi. Czynniki powodujące stres mogą być umysłowe, fizjologiczne, anatomiczne lub fizyczne.

Istnieją 3 typy DEFINIOWANIA stresu.

  • Jako proces, czyli reakcja pomiędzy jednostką, którą jesteś Ty, a otoczeniem.
  • Jako reakcja, odpowiedź fizjologiczna i psychologiczna na działanie stresorów.
  • Jako bodziec, czyli sytuacje, które występują w naszym otoczeniu mają naturalna zdolność do wywoływania w nas napięcie i silnych emocji.

Wyróżniamy też 3 typy REAKCJI na stres.

  • Dystres – reakcja na zagrożenie, utrudnienie, pojawia się w momencie zadziałania stresora.
  • Eustres – to stres, który pozytywnie Cię mobilizuje do działania.
  • Neustres – bodziec zupełnie neutralny dla danej osoby (mimo, iż dla innych może być dystresem lub eustresem).

Radzenie sobie ze stresem, czyli tzw. coping, to nasze poznawcze i behawioralne wysiłki, które kierujemy na to by opanować, zredukować lub zacząć tolerować wszystkie stresory, które nasz otaczają lub w nas samych siedzą.
stres
Dobra, dość teorii. Czas na konkrety. Oto osiem obiecanych wcześniej kroków, które możesz, a nawet powinieneś podjąć, by doskonale poradzić sobie ze stresem.

  1. Zidentyfikuj problem. Zadaj sobie pytanie, co wyzwala Twój lęk i zapisz możliwe rozwiązania dla każdego problemu. Mając przed sobą czarno na białym rozpisane, co sprawia, że się stresujesz, łatwiej będzie Ci zidentyfikować i zrozumieć problem.
  2. Ćwicz regularnie. Nawet jeśli miałby to być spacer z psem czy przyjacielem – pozostań aktywny! Zajrzyj do siłowni na lekcje jogi lub pilatesu, te ćwiczenia, poza rozciąganiem i relaksacją mięśni, uczą także sposobów medytacji, która pomoże Ci lepiej oddychać i poznać swoje ciało.
  3. Odpocznij. Sen pomaga organizmowi uzupełnić zapasy energii. Wystarczy już 30 minut drzemki aby lepiej sobie radzić z przeciwnościami losu i stresem.
  4. Weź gorącą kąpiel lub idź na masaż. Poświęć trochę czasu tylko dla siebie. Zanurz się w wannie z dobra książką. Odpocznij. Jeśli to możliwe-skorzystaj z masażu. Pomaga natychmiastowo złagodzić napięcia, rozluźnia mięśnie i sprawia, że od razu poczujesz się lepiej.
  5. Spędzaj czas z przyjaciółmi. Bądź z ludźmi, z którymi się dobrze bawisz, które Cię rozśmieszają, są pomocne i po prostu przyjemnie się z nimi przebywa. Czasem warto obgadać swoje problemy z przyjacielem, który spojrzy na nie z innego, bardziej obiektywnego punktu widzenia.
  6. Podróżuj. Jeśli to możliwe, zaplanuj wyjazd. Nawet wypad do rodziny lub przyjaciół na noc może pomóc Ci spojrzeć świeżym okiem na różne problemy. Spędź bezstresowe wakacje albo chociaż weekend. Poświeć ten czas na to, żeby wyłączyć umysł na jakikolwiek stres.
  7. Rób to, co kochasz. Przeczytaj dobrą książkę, obejrzyj film, pomaluj paznokcie, majsterkuj. Znajdź czas na swoje ulubione czynności chociaż przez chwilę każdego dnia lub PRZYNAJMNIEJ raz w tygodniu, aby pomóc umysłowi oderwać się od problemów i znowu się uśmiechać :)
  8. Myśl pozytywnie. Trzymaj głowę wysoko i zachowaj optymizm. Następnym razem gdy poczujesz, że wpadasz w dołek, a nic innego nie zadziała – po prostu się uśmiechnij. Nawet leciutki uśmiech na siłę pomaga nam poprawić nastrój.

Jeśli czeka Cię matura, egzamin, ciężko Ci się odnaleźć w nowej pracy lub po prostu Twoje życie pędzi nieubłaganie i ma w sobie dużo stresu – skorzystaj z którejś z powyższych porad. Na pewno znajdziesz coś dla siebie :)

  • Pingback: Psychika a menopauza | Seks na emeryturze()

  • Pingback: Nie lękajcie się, maturzyści | Szescstopni()

  • Diesel

    Bardzo przydatne porady. Od siebie dołożyłbym słuchanie ulubionej muzyki i choć przez chwilę spędzić czas z samym sobą. Tak przez 5-10 minut posiedzieć, pomyśleć i wyciszyć się wewnętrznie. Sam często stosuję tę technikę :)

  • Porczi

    Super wpis – spróbujemy, zobaczymy co z tego wyjdzie :))