POTĘGA IRRACJONALNOŚCI – Dan Ariely
Czy wiecie dlaczego tak często obiecujemy sobie stosować się do diety i ćwiczyć, lecz zapominamy o tym, gdy tylko na stole pojawia się deser?
Czy wiecie dlaczego niekiedy kupujemy rzeczy, które tak naprawdę nie są nam potrzebne?
Czy wiecie dlaczego po wzięciu aspiryny kosztującej 1 cent nadal doskwiera nam ból głowy, a gdy weźmiemy aspirynę za pół dolara, mija on jak ręką odjął?
Czy wiecie, że ludzie, których poproszono o to, by przypomnieli sobie 10 przykazań, są uczciwsi (przynajmniej zaraz po tym fakcie) od tych, którzy tego nie zrobili?
I dlaczego kodeksy korporacyjne zmniejszają nieuczciwość w miejscu pracy?
Ach, co to była za niezwykła przygoda! Fascynująca podróż po meandrach naszego irracjonalnego umysłu. Od picia kawy po odchudzanie się, od zakupu samochodu po wybór partnera życiowego – nieustannie przepłacamy, nie doceniamy i odwlekamy decyzję. Po co? Dlaczego? Co nam to daje? A przede wszystkim… jak to zauważyć, zrozumieć i zmienić?
Autor przeprowadza wiele eksperymentów na potwierdzenie naszej nieracjonalności, która nam samym często wydaje się absolutnie logiczna, przemyślana i podjęta z pełną świadomością. To książka, która bawi, uczy, otwiera umysł, ale przede wszystkim daje do myślenia. Bo czy na mój ból głowy naprawdę „lepiej zadziała” droższa tabletka? Czy ja też głupieję widząc sernik z czekoladą (i koniecznie bez rodzynek), mimo trzymania diety przez ostatnie pół roku? Czy moja prokrastynacja jest kusząca, bezpieczna i ma mi jakoś pomóc? No trudno w to uwierzyć. A jednak.
„Potęga…” to fascynująca wycieczka po nauce o podejmowaniu decyzji, która odkrywa przed nami sposoby, w jakie normy społeczne, oczekiwania i okoliczności wodzą nas na manowce. I jak trudno jest nam z tych manowców zejść.
Podoba mi się bardzo twierdzenie Autora, że jesteśmy „przewidywalnie irracjonalni”.
Niech Was nie zaskoczy sporo informacji o finansach, ekonomii, krachu itp. Dan Ariely to profesor ekonomii behawioralnej na Duke University, uznany przez magazyn Fortune za jednego z 10 światowych guru biznesu. Od podszewki zna działanie banków, reklam i… zachowania ludzi np. biorących kredyt. A że „pieniądz rządzi światem”, to jest to dobry punkt wyjścia do pokazania, w jaki sposób podejmujemy decyzje, które wcześniej sobie analizujemy, a które okazują się… no właśnie – kompletnie irracjonalne.
„Potęga irracjonalności” do dość lekka lektura. Wszystko jest wyjaśnione w bardzo przystępny sposób. Nie trzeba być ekonomistą czy behawiorystą czy psychologiem, żeby zrozumieć pewne mechanizmy zachodzące w ludziach przed i w trakcie podejmowania decyzji.
Jeśli interesuje Was to jak działacie (a już wiecie, że robicie to irracjonalnie), dlaczego tak się dzieje, co na to wpływa i jak na to zwracać uwagę – koniecznie sięgnijcie po Dana Ariely’ego. Wciągnie Was i przepadniecie na kilka wieczorów.
Książkę kupicie tu: https://sklep.smakslowa.pl/potega-irracjonalnosci-dan-ariely-nowe-poprawione-i-rozszerzone-wydanie.html