Blog dla chcących więcej oraz gabinet pomocy psychologicznej online

Bez kategorii

Gdy ktoś na Ciebie krzyczy (!!!)

12/02/2024

Gdy ktoś na Ciebie krzyczy (!!!)

Jeśli ktoś podnosi na ciebie głos, to całkowicie normalne, że czujesz się zastraszony, przestraszony, zdenerwowany lub zły. Bycie okrzyczanym nigdy nie jest przyjemnym doświadczeniem, ale kluczem do złagodzenia sytuacji jest zachowanie spokoju i zdystansowanie się od drugiej osoby.

Powstrzymaj chęć „odkrzyczenia”.

To naturalne, że czujesz się zły lub zdenerwowany, gdy ktoś na ciebie krzyczy, ale zanim zrobisz coś, czego możesz później żałować, spróbuj zachować spokój. Weź głęboki oddech i powoli policz do dziesięciu, aby opanować emocje. Pamiętaj, że im mniej reaktywny jesteś, tym bardziej możesz skupić się na deeskalacji sytuacji.

Unikaj krytykowania drugiej osoby i przyjmowania defensywy.

Rzucanie wyzwania tylko sprowokuje i pogorszy sytuację. W rzeczywistości bycie nakrzyczanym może wywołać w organizmie reakcję „walcz lub uciekaj”, utrudniając prawidłowe myślenie i komunikację. Generując bardzo silny stres.

Zrób krok w tył i oceń sytuację.

Jeśli ktoś na ciebie krzyczy, nie oznacza to, że musisz stać i to znosić. Niezależnie od tego, czy jest to nieznajomy, Twój szef, czy też druga połówka, fizycznie odsuń się od drugiej osoby i zdecyduj, czy najlepiej będzie odejść (np. wyjść z pokoju). Kontrolowanie swojej przestrzeni i myślenie o krokach, które możesz podjąć, może pomóc Ci zachować spokój i opanowanie.

Na przykład możesz zdecydować, że odejście od szefa nie jest warte utraty pracy, ale przemyślenie swojej reakcji może otworzyć inne opcje, na przykład poprosić go o chwilę na zebranie myśli.

Jeśli zdecydujesz się wycofać z rozmowy, ogłoś swoją decyzję w formie oświadczenia (a nie pytania). Możesz powiedzieć: „Jestem zbyt zdenerwowany, żeby prowadzić z Tobą produktywną dyskusję. Robię sobie przerwę, po moim powrocie będziemy mogli kontynuować”.

Powiedz sobie, że nie jesteś odpowiedzialny za złość drugiej osoby.

Odsuń się od sytuacji, aby mieć pewność, że nie bierzesz wszystkiego do siebie. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego jest wczucie się w drugą osobę i uznanie jej gniewu. Skoncentruj się na bólu widocznym na jej twarzy i przyjrzyj się desperacji i frustracji, jakich doświadcza.

Pamiętaj, że krzyk jest zazwyczaj oznaką, że druga osoba czuje się zraniona, zagrożona lub że nie nauczyła się skutecznie komunikować swoich emocji.
Szanuj pokój w każdy możliwy sposób, ale nie zakładaj maski obojętności. Może to jeszcze bardziej rozgniewać wrzeszczącego, który może zinterpretować to jako dokuczanie lub protekcjonalność. Zamiast tego wyraź prawdziwe zdziwienie ich postawą, aby pokazać, że ich krzyki są nieuzasadnione.

Poinformuj tę osobę, że nie będziesz tolerować jej krzyku.

Ustosunkowanie się może złagodzić obecną sytuację, ale może zachęcić drugą osobę do powtórzenia swojego zachowania w przyszłości. Nawet jeśli „nie masz racji”, bycie nakrzyczanym nigdy nie jest właściwe – szczególnie w miejscu pracy. Zamiast tego szczerze przeproś i grzecznie określ swoje granice.

Możesz na przykład powiedzieć: „Bardzo przepraszam za moją pomyłkę, jednak czuję się nieswojo, bo nakrzyczałeś na mnie przed zespołem. W przyszłości byłbym wdzięczny, gdybyś skontaktował się ze mną na osobności”.
Wytykanie dziur w argumentacji drugiej osoby lub narzekanie na nią w głowie jest całkowicie w porządku, ale unikaj zgłaszania jakichkolwiek skarg na głos. Bycie uprzejmym i profesjonalnym to najlepszy sposób na zdobycie przewagi w sytuacji.

Zdystansuj się od drugiej osoby.

Jeśli to możliwe, odsuń się od sytuacji, aby ochłonąć i zebrać myśli. Powiedz drugiej osobie, że jej krzyk jest przytłaczający i że chciałbyś porozmawiać później. Daje to wam obojgu trochę przestrzeni, więc prawdopodobieństwo, że rozmowa przerodzi się w bójkę, będzie mniejsze.

Zainicjuj rozmowę na temat ich zachowania.

Kiedy będziesz gotowy, aby porozmawiać z drugą osobą, powiedz jej, jak się czujesz przez jej krzyk. Czy czułeś się przytłoczony, przestraszony lub zdezorientowany w tej chwili? Bądź szczery i podaj wszelkie szczegóły dotyczące jego zachowania, które zauważyłeś, zwłaszcza jeśli nie chciał się uspokoić.

Na przykład, jeśli twój partner krzyczy na ciebie w miejscu publicznym, możesz mu powiedzieć, że czujesz się zagrożony lub przytłoczony, a przechodnie patrzą na ciebie z litością.
Jeśli Twój szef na Ciebie krzyczy, możesz powiedzieć, że czułeś się bezbronny i niespokojny, gdy podniósł głos, i że trudniej było Ci skupić się na pracy.

Poproś, aby nie kontynuować krzyków.

Jeśli opowiesz, jak negatywnie na Ciebie wpływa krzyk, rozsądnie jest poprosić, aby nie powtórzyło się to ponownie. Możesz powiedzieć coś w stylu: „Nie mogę się skoncentrować, kiedy na mnie krzyczysz, i obchodzi mnie, co masz mi do powiedzenia. Czy zechciałbyś ze mną porozmawiać takim tonem, jakiego teraz oboje używamy?”

Nawet jeśli wydaje się oczywiste, że lepiej jest mówić łagodnym głosem niż krzyczeć, wyrażaj swoją prośbę konkretnie.
Jeśli uważasz, że nadawca jest wyjątkowo wrażliwy lub potraktuje Twoją prośbę osobiście, uzupełnij rozmowę także pozytywnymi obserwacjami. Pomyśl o rzeczach, które ta osoba wnosi do w innych momentach i wspomnij, jak bardzo je doceniasz.

Mów łagodniejszym głosem.

Mówienie miarowym, miękkim tonem to świetny sposób na zmianę nastroju rozmowy. Kontrast w Twoim głosie może zachęcić drugą osobę do mówienia tak jak Ty, a poza tym będzie musiała się bardziej postarać, aby Cię usłyszeć. Może to spowodować przeniesienie uwagi ze złości i intensywności na koncentrację na tym, co mówisz.

Zdecyduj, czy chcesz zadośćuczynienia.

Teraz, gdy podjąłeś kroki, aby załagodzić sytuację, do Ciebie należy decyzja, czy chcesz się pogodzić, czy po prostu odejść. Podejmując decyzję, weź pod uwagę swoją relację z osobą krzyczącą, kiedy prawdopodobnie zobaczysz ją następnym razem i jak bardzo potrzebujesz zamknięcia, aby przejść przez niekomfortową sytuację.

Zrozum swoje prawa, jeśli czujesz się zagrożony.

Pamiętaj, że zawsze masz prawo do bycia traktowanym z godnością i szacunkiem, a także prawo do własnej przestrzeni. To obowiązuje niezależnie od Twojej roli, rangi czy stanowiska, więc jeśli czujesz się przez kogoś zastraszony lub zagrożony, sprawdź swoje prawa i poszukaj pomocy.

W miejscu pracy zawsze masz prawo przeciwstawić się sytuacjom, w których obawiasz się o swoje dobro. Jeśli ktoś ciągle na Ciebie krzyczy, skontaktuj się z działem HR swojej firmy lub przejrzyj podręcznik pracownika, aby poznać szczegółowe zasady dotyczące konfliktów pracowniczych.

Przerwij komunikację.

Jeśli druga osoba często na ciebie krzyczy, a Ty już wyznaczyłeś swoje granice, najlepszym sposobem na ochronę siebie może być zerwanie komunikacji. W zależności od relacji, możesz całkowicie uniknąć konfrontacji i wysłać krótki list lub e-mail z informacją, że nie chcesz już się więcej spotykać i komunikować.

Poproś o pomoc z zewnątrz.

Czy wydaje się, że wrzeszczący nie może się uspokoić? Czy obawiasz się, że stanowi ciągłe zagrożenie? Jeśli czujesz, że sytuacja przerodziła się w realne potencjalne zagrożenie, nie wahaj się skontaktować ze służbami ratunkowymi. Jeśli niebezpieczeństwo jest bezpośrednie, zadzwoń pod numer 112.

Ludzie często krzyczą, jeśli czują się zagrożeni, zaniedbani lub tracą kontrolę.

Dla niektórych osób krzyk jest sposobem radzenia sobie ze złością, stresem i innymi negatywnymi emocjami. Być może nie nauczyli się, jak wyrażać swoje emocje w zdrowy i skuteczny sposób, lub mogą postrzegać to jako „normalne” zachowanie, biorąc pod uwagę sposób, w jaki zostali wychowani i jak się z nimi komunikowano.

W ostatecznym rozrachunku PAMIĘTAJ, że nie jesteś odpowiedzialny za czyjś gniew!

 

 


https://www.apa.org/topics/anger/control
http://www.goodtherapy.org/blog/yelling

How To Cool Off When Angry


https://www.betterhelp.com/advice/marriage/screaming-at-the-ones-we-love-how-to-control-your-feelings-of-anger/
https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/11/29/AR2005112900903.html
https://www.goodtherapy.org/blog/8-strategies-for-dealing-with-angry-partner-1206165
Liana Georgoulis, PsyD. Licensed Psychologist. Expert Interview. 14 April 2021.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/navigating-the-new-workplace/202012/what-to-do-if-your-boss-is-intimidating-or-abusive
Jason Polk, LCSW, LAC. Relationship Counselor. Expert Interview 24 November 2021.

https://www.thehotline.org/plan-for-safety/create-a-safety-plan/
https://www.betterhelp.com/advice/marriage/screaming-at-the-ones-we-love-how-to-control-your-feelings-of-anger/


    Jeśli borykasz się z problemami natury psychicznej, czujesz się wypalony/a, cierpisz na depresję, masz dosyć tkwienia w jednym miejscu albo szukasz porady - dobrze trafiłeś/aś! Odezwij się! Napisz bezpośrednio: psycholog.kotlarek@gmail.com


    poprzedni artykuł

    ChAD – historia Moniki