Alternatywa dla samookaleczania

Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które można robić ZAMIAST nacinania swojego ciała, przypalania, uderzania i innych form samookaleczania. Pamiętajcie proszę, że nie każdy z tych sposobów, jest dobry dla wszystkich. Niektóre mogą się wydawać wręcz abstrakcyjne, dlatego jeśli coś nie zadziałało – spróbuj jeszcze raz. I jeszcze. Do skutku. Dodatkowo, część z tych metod jest dość skomplikowana i warto byłoby poprosić o pomoc terapeutę lub zaufanego przyjaciela albo kogoś z rodziny. Proces leczenia jest długotrwały i często bolesny, ale nikt nie musi podążać tą drogą samotnie. Nie bój się prosić o pomoc.

Więcej o krzywdzeniu samego siebie znajdziecie tutaj: http://psycholog-pisze.pl/czlowiek-przeciwko-sobie/

Jeśli znacie inne sposoby, których tutaj nie wymieniłam lub macie jakieś pytanie – dajcie znać. Chętnie dodam inne propozycje.

1. GDY CZUJESZ GNIEW, ZŁOŚĆ LUB NIEPOKÓJ.

  • Zabazgraj zdjęcia ludzi w magazynach.
  • Dźgaj długopisem lub nożem np. pomarańczę.
  • Rzucaj piłką/jabłkiem/skarpetkami o ścianę.
  • Uderzaj poduszką w ścianę.
  • Krzycz. Głośno. Nawet w poduszkę.
  • Podrzyj gazetę, zdjęcia, magazyny.
  • Idź na siłownię, zumbę, tanieć, poćwicz.
  • Słuchaj muzyki i głośno śpiewaj.
  • Narysuj to, co Cię denerwuje.
  • Pobij pluszowego misia.
  • Postrzelaj folią bąbelkową.
  • Dmuchaj i przebijaj balony.
  • Chlap farbami na brystolu/kartkach.
  • Zabazgraj kartkę papieru, aż cała będzie czarna.
  • Porzucaj rzutkami do tablicy (dart).
  • Idź pobiegać.
  • Przelej swoje emocje na papier, a potem go podrzyj.
  • Zbuduj fort z poduszek, a potem go rozwal w drobny mak.
  • Rzuć w ścianę butelką wody, koszulką, książką.
  • Uszyj lalkę-szmaciankę i tnij ją, tam gdzie chciałbyś pociąć siebie.
  • Spłaszcz wszystkie puszki po napojach w domu.
  • Narysuj szkic siebie (lub użyj zdjęcia), narysuj czerwonym markerem to, co chcesz sobie zrobić. Potem potnij i podrzyj obrazek.
  • Potnij owoce lub warzywa na sałatkę.
  • Połam kredki.
  • Znajdź sobie najwygodniejszą pozycję, jaką tylko możesz (na łóżku, w wannie, na spacerze, na ławce).
  • Pograj w tenisa lub squasha.
  • Znajdź coś, co możesz zniszczyć i krzycz (w trakcie rozwalania rzeczy) o tym, co Cię boli, rani, wkurza.
  • Kup tani kubek, talerz lub blok rysunkowy. Udekoruj je markerami, naklejkami, wycinkami z gazet. Niech słowa, które piszesz wyrażają emocje, które Cię owładnęły.
  • Zrób sobie własną kulę śnieżną. Weź słoik, wypełnij go brokatem czy innymi materiałami i zalej wodą. Gdy poczujesz się źle – potrząsaj ile tylko dasz radę i skup się na opadającym brokacie.

selfharm

2. SPOSOBY, KTÓRE DADZĄ CI WRAŻENIE BÓLU (ALE NIM NIE SĄ) BEZ KONIECZNOŚCI KRZYWDZENIA SIEBIE.

  • Weź kostkę lodu i trzymaj najdłużej ja dasz radę. W dłoniach lub w ustach.
  • Potrzymaj dłonie w lodowatej wodzie.
  • Załóż gumkę recepturkę na nadgarstek i ciągnij ją tak często, jak potrzebujesz.
  • Klaszcz w dłonie aż zaczną lekko boleć.
  • Wydepiluj nogi woskiem.
  • Wypij mocno zmrożoną wodę.
  • Ochlap twarz bardzo zimną wodą.
  • Masuj mocno miejsce, które chcesz zranić.
  • Weź gorącą lub zimną kąpiel/prysznic.
  • Podskakuj aż poczujesz własne stopy.
  • Rysuj/maluj na swoim ciele. Markerem, cienkopisem. Wzory, szlaczki, kotki, domki. Rysuj.
  • Siłuj się z kimś na rękę.
  • Żuj kawałek imbiru lub zjedz łyżeczkę chilli.

3. SPOSOBY, KTÓRE ODWRÓCĄ TWOJĄ UWAGĘ LUB ZADZIAŁAJĄ “NA CZAS”.

  • Powiedz: “Zrobię coś sobie za 15 minut, jeśli nadal będę tego chcieć) i wytrzymaj ten czas. Wiesz, że chęć samookaleczenia jest silnym impulsem, który może minąć za jakiś czas.
  • Pofarbuj włosy.
  • Licz do 10 (20. 50. 100.) z każdą liczbą coraz głośniej, aż zaczniesz krzyczeć.
  • Pośpiewaj na karaoke.
  • Dokończ jakieś zadanie, które miałeś wykonać.
  • Znajdź nowe hobby.
  • Zrób sobie herbatę.
  • Opowiadaj i śmiej się z dowcipów.
  • Ułóż pasjansa.
  • Licz od 500 do 1000.
  • Posurfuj w Internecie.
  • Zapisz swoje imię i nazwisko na kartce, a potem postaraj się ułożyć jak najwięcej słów z występujących w nich liter.
  • Szukaj w Internecie kompletnych głupot albo oglądaj bzdury na YouTube.
  • Poukładaj ubrania w szafie kolorystycznie.
  • Pobujaj się na huśtawkach w parku.
  • Zadzwoń do przyjaciela z dawnych lat.
  • Wyjdź na zewnątrz i poobserwuj ludzi.
  • Zrób wszystkie zadania do szkoły/pracy.
  • Pograj na instrumencie.
  • Obejrzyj film/serial/TV.
  • Pomaluj paznokcie.
  • Ułóż alfabetycznie książki lub płyty.
  • Ugotuj coś.
  • Rób origami, by zająć czymś ręce.
  • Rysuj doodle na kartkach.
  • Poprzymierzaj stare ubrania i wyrzuć te, które nie pasują.
  • Pograj na komputerze lub konsoli.
  • Poczytaj książkę lub gazetę.
  • Rozwiąż krzyżówkę.
  • Narysuj komiks.
  • Zrób łańcuch z papieru. Niech każdy jego element odzwierciedla godziny lub dni bez samookaleczania.
  • Szydełkuj, rób na drutach, zrób naszyjnik.
  • Kup sobie roślinkę i opiekuj się nią.
  • Idź na zakupy.
  • Przeglądaj fora dyskusyjne.
  • Naucz się na pamięć ulubionego wiersza.
  • Naucz się przeklinać w obcym języku.
  • Naucz się kilku nowych słówek.
  • Pobaw się w chowanego z rodzeństwem.
  • Zaplanuj imprezę.
  • Wyjdź i poobserwuj płynące chmury.
  • Sprawdź, czy w Twojej okolicy będą miały miejsce jakieś ciekawe koncerty czy wydarzenia.
  • Naucz się nowych kroków tanecznych.
  • Odrysuj swoją dłoń na kartce. Na kciuku napisz to, na co lubisz PATRZEĆ. Na palcu wskazującym – to, co lubisz dotykać. Na środkowym – to, czego smak lubisz najbardziej. Na palcu serdecznym napisz to, czego lubisz słuchać. Na małym palcu napisz jaki jest Twój ulubiony zapach. Na dłoni napisz coś, co lubisz w sobie.
  • Zaplanuj sobie regularne aktywności na najtrudniejsze dni.
  • Zrób listę osób, do których możesz zadzwonić lub napisać w kryzysowej sytuacji. Pozwól sobie na skorzystanie z tego.
  • Zwróć uwagę na swój oddech (wdech nosem, wydech ustami, spokojnie, powoli).
  • Wybierz dowolny przedmiot, który wpadnie Ci w ręce i wymyśl dla niego 30 różnych zastosowań.
  • Wybierz jakiś temat i poszukaj wszystkich informacji, jakie uda Ci się znaleźć.
  • Przeorganizuj swój pokój.
  • Zagraj w grę A-Z. Wybierz kategorię (np. zwierzęta) i znajdź element na każdą literę alfabetu.
  • Weź długą, odprężającą kąpiel z pianą i świeczkami.

self_harm_story_by_emoxdancer-d6xuwnn

4. ZACHOWANIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ WYDAĆ DZIWNE LUB ABSURDALNE.

  • Śmiej się z błahego powodu.
  • Rób śmieszne miny w lustrze.
  • Nałóż sobie samoopalacz na ciało bez zamiany w “pomarańczkę”.
  • Narysuj twarze na jabłkach, pomarańczach i innym jedzeniu.
  • Idź do zoo i nadaj imiona wszystkim zwierzętom.
  • Pomaluj ściany lub pozapisuj je ulubionymi cytatami.
  • Rób bańki mydlane.

5. GDY MASZ POCZUCIE WINY, CZUJESZ SMUTEK LUB SAMOTNOŚĆ.

  • Pogratuluj sobie każdej minuty, w której nie robiłeś sobie krzywdy.
  • Rysuj lub maluj.
  • Popatrz w niebo. Zamyśl się.
  • Zadzwoń do przyjaciela i poproś o towarzystwo.
  • Kup sobie maskotkę-przytulankę.
  • Przytul kogoś.
  • Obejrzyj ulubiony serial lub program w telewizji.
  • Zjedz coś słodkiego.
  • Przypomnij sobie bardzo radosny moment w życiu i zatrzymaj go na chwilę w myślach.
  • Spróbuj sobie wyobrazić przyszłość i zaplanuj kilka rzeczy, które chcesz by się w niej wydarzyły.
  • Pomyśl o rzeczach/osobach/sytuacjach, które są dla Ciebie wyjątkowe.
  • Powiedz komuś szczery komplement.
  • Obejrzyj zabawne filmiki na YouTube.
  • Pozwól sobie na płacz.
  • Pobaw się ze zwierzakiem.
  • Poproś o masaż.
  • Wyobraź sobie, że żyjesz w idealnym domu i opisz, jak miałby wyglądać.
  • Jeśli jesteś wierzący – poczytaj Pismo Święte lub się pomódl.
  • Zapal świeczkę i poobserwuj płomień (tylko bądź ostrożny).
  • Wejdź na czat i pogadaj z kimś.
  • Noś ze sobą drobiazgi, które przypominają Ci przyjemne sytuacje lub ukochanych ludzi.
  • Zwiń się w kłębek z gorącą czekoladą i dobrą książką.
  • Zapisz wszystkie negatywne myśli, które Ci towarzyszą, a potem przekształć je (na siłę) w pozytywne wiadomości.

stop-self-harm-source

6. GDY CZUJESZ LĘK LUB PANIKĘ.

  • Zobacz, usłysz i poczuj 5-10 rzeczy, które Cię otaczają. Skup się na nich.
  • Posłuchaj kojącej muzyki.
  • Medytuj lub spróbuj jogi.
  • Przytul poduszkę.
  • Bardzo intensywnie się na czymś skoncentruj.
  • Napij się herbaty ziołowej.
  • Przytul drzewo.
  • Idź na spacer, jeśli to bezpieczne (nie jest to środek nocy itp.).
  • Poczuj swój puls. Żyjesz.
  • Wyjdź na zewnątrz i spróbuj obserwować przyrodę.
  • Połóż stopy na podłodze i POCZUJ to.
  • Zaakceptuj obecną sytuację. Dobijanie się sprawi, że będzie tylko gorzej.
  • Dotknij czegoś znanego, przyjemnego, bezpiecznego.
  • Wyjdź z pokoju.
  • Połóż się na plecach, zamknij oczy, weź wdech (licząc do 4) i wypuszczaj (licząc do 2).
  • Stwórz sobie bezpieczny azyl i udaj się tam.

7. SPOSOBY, KTÓRE POZWOLĄ CI POMYŚLEĆ O TYM, JAK BARDZO TAK NAPRAWDĘ NIE CHCESZ SIĘ KRZYWDZIĆ.

  • Pomyśl o tym, jak bardzo nie chcesz mieć blizn.
  • Traktuj się dobrze.
  • Pomyśl, że nie musisz robić sobie krzywdy tylko dlatego, że pojawiły się myśli o tym w Twojej głowie.
  • Mów sobie “Chcę się skrzywdzić” zamiast “Chcę się pociąć”. To da nieco inne wyobrażenie o samookaleczaniu.
  • Powtarzaj sobie “Nie zasługuję na to, by cierpieć”. Nawet jeśli jeszcze w t nie wierzysz.
  • Pamiętaj, że zawsze masz wybór, by się nie ciąć/przypalać/itp.
  • Pomyśl o tym, jakie wyrzuty sumienia masz po zrobieniu sobie krzywdy.
  • Przypomnij sobie, że potrzeba zrobienia sobie krzywdy jest impulsem, czujesz tak tylko przez jakiś czas, potem to mija.
  • Unikaj pokus związanych z samookaleczaniem.
  • Razem z przyjaciółmi zróbcie sobie bransoletki i noście je, by przypominały Wam o sobie, o przyjaźni, w najtrudniejszych chwilach.
  • Spędzaj czas z innymi.
  • Zrób swoją własną listę tego, co możesz robić zamiast robienia sobie krzywdy.
  • Zrób listę swoich pozytywnych cech (jeśli masz z tym kłopot, zapytaj o nie bliskich).
  • Bądź miły dla swojej rodziny, wierzę, że odpłacą Ci tym samym.
  • Naklej plaster w miejscu, które chcesz naciąć.
  • Pocałuj miejsca, które chcesz zranić i te, które się już zdążyły zaleczyć. Przypomni Ci to, że sam najlepiej o siebie dbasz i nie chcesz się dalej ranić.
  • Na miejscu planowanego nacięcia narysuj motyla. Jeśli zblednie, a Twoje ciało zostanie nienaruszone-da Ci to poczucie osiągnięcia czegoś dobrego. Jeśli coś sobie zrobisz, musisz go zmyć. Jeśli tak się wydarzy, zacznij od nowa. Możesz nadać motylowi imię kogoś bliskiego lub poprosić o narysowanie przez nią motyla na Twoim ciele.
  • Napisz imię kogoś, kogo kochasz w miejscu, które chcesz zranić. Za każdym razem, gdy Twoje myśli wrócą do samookaleczania, pomyślisz o tym, że komuś zależy.
  • Pomyśl co byś powiedział, doradził przyjacielowi, który zmaga się z takimi problemami, jak Ty.
  • Zrób sobie bransoletkę z taśmy klejącej i za każdy dzień (godzinę, minutę) bez samookaleczenia stawiaj na niej kreskę. Gdy zapełnisz całą – zrób z niej łańcuch, ozdobę, co tylko przyjdzie Ci do głowy.

1a29ee1a0a3dd9c1d368eaf4181faf79

8. SPOSOBY, KTÓRE DADZĄ CI ILUZJĘ KRWI.

  • Narysuj na swoim ciele czerwonym markerem, ślady nacięć.
  • Naklej plastry w miejsca, które chcesz naciąć.
  • Zrób sobie tatuaż z henny.
  • Zrób sobie “rany” np. szminką lub innymi gadżetami do makijażu.
  • Użyj czerwonego barwnika do potraw.
  • Pomaluj się czerwoną farbą.
  • Zrób sobie ślady czerwonym lakierem do paznokci.

9. SPOSOBY, KTÓRE POMOGĄ CI UPORZĄDKOWAĆ SWOJE MYŚLI I UCZUCIA.

  • Zadzwoń do przyjaciela i pogadaj z nim o tym, co czujesz.
  • Zrób kolaż ze zdjęć/obrazków/słów, które odzwierciedlają to, co czujesz.
  • Ponegocjuj ze sobą. Mów do siebie. Dyskutuj.
  • Zidentyfikuj problem, który sprawia, że tak bardzo chcesz sobie zrobić krzywdę.
  • Opisz swoje emocje w pamiętniku.
  • Zacznij tzw. swobodne pisanie. Pisz WSZYSTKO, co masz teraz w głowie, nawet jeśli nie ma to sensu lub związku z czymkolwiek.
  • Zrób listę wszystkiego, za co jesteś lub możesz być wdzięczny w swoim życiu.
  • Załóż sobie notes, w którym pozapisujesz teksty piosenek lub cytaty, które się do Ciebie odnoszą.
  • Zadzwoń do psychologa/ośrodka interwencji kryzysowej/na policję/do szpitala.
  • Napisz list, w którym wyrazisz wszystkie emocje (jeśli postanowisz go nie wysyłać, nie musisz tego robić).
  • Załóż sobie “Dziennik wdzięczności”, gdzie każdego dnia zapiszesz 3 dobre rzeczy, które Ci się przydarzyły, sprawiły, że się uśmiechnąłeś, coś osiągnąłeś, za co jesteś wdzięczny. Pilnuj, by dziennik zawierał w sobie TYLKO pozytywne rzeczy. Za każdym razem, gdy poczujesz się gorzej-możesz do tego wracać.

tumblr_mrqjy0xoow1sctwrio1_500

Masz tutaj 179 sposobów na to, co możesz zrobić, by nie zrobić sobie krzywdy. Nie wszystkie sposoby będą dobre, skuteczne i łatwe. Niektóre mogą zwyczajnie nie pasować do Twojego charakteru lub wydają Ci się głupie. Szukaj odpowiedniej alternatywy. Wierzę, że coś znajdziesz. A może masz już jakiś swój własny (lub podpatrzony u znajomego) sposób, który na Ciebie działa? Podziel się. Rozszerzajmy tę listę.

Wasze pomysły:

  • Robienie bransoletek z muliny/koralików.
  • Pisanie pamiętnika/wierszy, dzielenie się nimi z przyjacielem, rozmowy o tym.

 

*Źródło: http://www.teenhelp.org/forums/f12-self-harm/t9418-alternatives-self-harm/

  • Aleksandra “olciiaa23” Sterank

    Sama na codzień robię bransoletki z muliny, lubie również czytać jak i rysować, jednak jeśli przychodzą do mnie myśli o samookaleczeniu się, to nie jestem w stanie na niczym się skupić.. Bardzo mi wtedy pomaga rozmowa z obecnym chłopakiem jak i przyjaciółmi czy dobrymi znajomymi, staram się również myśleć o tym, że na moim ciele pojawią się kolejne blizny, teraz jest lato i pomimo, iż sie ich juz nie wstydzę( pokazuja kim tak na prawde jestem), to nie jest to komfortowe, jak większość ludzi patrzy się na to całe przedramie lub uda i kiedy widzi się w ich wzroku tą okropną ocenę…nie pocielam się juz miesiąc.. Jak na razie, jesli miałam jakiekolwiek mysli o tym, to były one bardzo słabe, jednak siedze w tym juz 4 rok, tak samo jak w zaburzeniach żywienia, depresji oraz myślach samobójczych, wiem, że czeka mnie jeszcze bardzo długa droga, jednak walczę, staram się nie poddawać, a jeśli coś takiego się dzieje, to wiem, że mój partner odda mi część swojej siły woli i razem ze mna zawalczy!!!

    Nie poddawajcie się ludzie, wiem, że momentami jest na prawde chujowo, jednak później przychodzą cudowne dni, kiedy myślimy sobie „kurde jaka to by była strata, gdybym zrobił/a wtedy cos głupiego”, warto walczyć! Trzymam za nas wszystkich kciuki !

  • LadyBird

    Tylko te zdjęcia z rami wg mnie nieodpowiednie. W moim przypadku taki widok jest triggerujący, w sensie zwiększa chęci by sobie też tak zrobić.

  • Alex

    Dziękuję :) Te pomysły są świetne ^^

  • olson

    dziękuję, naprawdę.. niewymownie

  • Oliiii

    Na mnie działa zakładanie bransoletki i mòwienie sobie, że ona mnie chroni przede mną… ;)

  • Karina

    dziekuje za ten wpis:) niektore sposoby bardzo pomagają;)

    • Monika Kotlarek

      Cieszę się niezmiernie :) Naprawdę. Trzymam kciuki :)

  • Basia Andrejczuk

    dziękuję.

  • syśka

    Hmm ciekawe koncepcje..trzeba wypróbować co poniektóre..

    • psychologpisze

      Warto. Czasem mogą się wydawać dziwne, ale każdy sposób jest wart wypróbowania, by nie robić sobie krzywdy.

  • Sama stworzyłaś tę listę? ;)

    • psychologpisze

      Źródło podane jest na końcu tekstu :)

  • emael

    Wiele sposobów znanych i wypróbowanych (z różną skutecznością). Dziękuję za te, które są dla mnie nowe. :-)

    • psychologpisze

      Cieszę się, że mogą być pomocne. Mam nadzieję, że naprawdę się przydadzą i zmniejszy się u Ciebie potrzeba samookaleczania i nauczysz się ją przekształcać w coś innego.

  • roonie214

    znajomo wygląda ta lista……..

    • psychologpisze

      Źródło podane jest na końcu wpisu :)