Oddychaj

Wiele czytałam i słuchałam od psychologów o tym jak ważne jest oddychanie. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, to się po prostu dzieje. Bez udziału naszej świadomości. Na lęk, nerwicę, stres czy po prostu chandrę bardzo pomaga kontrolowanie swojego oddechu, medytacja. I nie musisz wcale wstawać przed świtem, siedzieć w pozycji kwiatu lotosu i powtarzać sylabę „om” jak mantrę. Wystarczy, żebyś przez PIĘĆ MINUT dziennie usiadł w cichym miejscu, zamknął oczy i skoncentrował się na oddechu. Wdech. I wydech. Wdech. I wydech. To tylko pięć minut. Wydawało mi się na początku, że przecież to łatwe. Skupić się na jedyne pięć minut w ciągu dwudziestoczterogodzinnego dnia? Łatwizna! Kto tego nie potrafi? Okazało się, że ja…

Ale odkryłam pewną ciekawą rzecz. Ponieważ bardzo chciałam się nauczyć świadomie oddychać, postanowiłam znaleźć na to jakiś sposób. Żeby wytrzymać dłużej niż kilkanaście sekund, czy minutę, co było moim rekordem. Otóż okazało się, że w moim przypadku zadziałało słuchanie piosenek, które mówią o oddychaniu właśnie. Widocznie w moim przypadku akurat siedzenie w kompletnej ciszy, bo zaczynały mnie nachodzić różne myśli, które nie pozwalały na pełne wyciszenie. Ale relaksacyjna muzyka, dodatkowo ze słowem „breathe” w treści, zdziałała cuda. Nadal jest mi ciężko w pełni się wyciszyć, ale oddycham już bardziej świadomie, z większą przyjemnością medytuję poprzez kontrolę oddechu przez kilka minut dziennie.

Jak dobrze się do tego przygotować? Poniższe kroki pomogą Ci w poprawnym oddychaniu:

  • Usiądź lub połóż się wygodnie i zamknij oczy lub skoncentruj wzrok na jakimś relaksującym zdjęciu.
  • Połóż wygodnie ręce na brzuchu, nogach, podłodze lub jak tylko będzie Ci wygodnie.
  • Weź wdech przez noc na trzy takty piosenki lub w innym pasującym Ci rytmie.
  • Wydech przez usta przez pięć taktów utworu. Ważne jest abyś zachował zasadę, że wydech ma trwać dłużej niż sam wdech.
  • Odpręż swoje ciało podczas wydechu i wyobraź sobie jak muzyka i powietrze w Twoim oddechu przepływają przez Twoje ciało relaksując je.

Ćwiczenie to możesz wykonywać codziennie lub kiedy tylko będziesz mieć potrzebę odprężenia, zrzucenia ciężaru, wyciszenia. Możesz to robić w pracy, w domu, w aucie. Wszystko zależy od Ciebie.

Jeśli chodzi o muzykę, to niżej podrzucam Ci kilka „moich” utworów, które fantastycznie się sprawdzają przy oddechowej medytacji. Możesz też oczywiście słuchać jakiejś swojej muzyki, może klasycznej albo new age lub dźwięków inspirowanych naturą.

Podzielcie się ze mną swoimi utworami do oddychania.

A teraz, zrelaksuj swoje ciało, wsłuchaj się i po prostu oddychaj…

Mój absolutny NUMER 1.

I kolejne genialne utwory…